StoryEditor

Fico sľúbil jasný legislatívny plán, automotive namiesto toho počúva o vyšších daniach pre talenty (rozhovor)

15.07.2024, 00:00

V rozhovore so šéfom Zväzu automobilového priemyslu Alexandrom Matušekom sa dozviete:

  • Ako vznikol dialóg medzi vládou a automotive priemyslom, na základe ktorého premiér Robert Fico sľuboval zmeny. 
  • Čo sa odvtedy udialo a prečo zástupcovia automobiliek nie sú s výsledkom spokojní. 
  • Aké kľúčové body v uznesení chýbali. 
  • Ako je na tom trh práce a prečo je kľúčová zmena v odpadovom hospodárstve.
  • Prečo dominantný sektor môže prísť už o pár rokov o veľkú časť objemu výroby. 

Začiatkom roka sa automobilky stretli s vládou. Premiér Robert Fico vtedy hovoril o nutných zmenách k lepšiemu a o vypracovaní jasného plánu do jedného mesiaca. V opačnom prípade podľa neho hrozí tomuto segmentu katastrofický scenár, v rámci ktorého môžu desiatky tisíc ľudí stratiť prácu. Na základe čoho vôbec vznikli tieto stretnutia?

Táto debata vznikla na základe toho, že automobilový priemysel sa nachádza vo veľkej transformácii. Pán premiér preto oprávnene vyjadril svoju obavu, že ak nezačneme robiť zmysluplné veci, tak v budúcnosti môžeme mať problém.

Celý tento problém sa pomerne zložito komunikuje, keďže aktuálne je tunajší automotive vo veľmi dobrej kondícii. Máme garantované produkty aj zákazky na ďalšie tri roky.

Naším problémom je však to, že práve v tomto období potrebujeme získať produkty, ktoré uvidíme vo fabrikách po roku 2027 či 2028. S tými zmenami, ktoré sa u nás dejú, to však nevyzerá až tak pozitívne.

Ide o témy, o ktorých potrebujeme diskutovať a potrebujeme zmeny. Je tu totiž množstvo faktorov, ktoré ohrozujú našu konkurencieschopnosť, a teda aj získanie zákaziek na ďalšie roky. 

Rozhovor so šéfom Zväzu automobilového priemyslu Alexandrom Matušekom.

Spomínané stretnutie bolo, predpokladám, pokračovaním už začatého dialógu. Kedy ste skutočne začali s vládou komunikovať o týchto problémoch?

Rozhovory sa začali už v januári tohto roka pri takzvanom okrúhlom stole. Boli na ňom zástupcovia univerzít, automobilového priemyslu, výrobcov batérií, energetického sektora a tak ďalej.

Tam sme si pomenovali tie najpálčivejšie problémy a výzvy, pred ktorými stojíme. Na základe toho prišla výzva na vypracovanie legislatívneho plánu zo strany vlády.

Následne sa koncom februára uskutočnilo zasadnutie vlády v Košiciach, kde sme sa ako automobilový priemysel zúčastnili. V uznesení bolo prijatých množstvo bodov, ktoré majú rôzne obdobia plnenia.

image

Šurany pokryjú len štvrtinu našich potrieb. Bez zelenej energie na ďalšie baterkárne zabudnime (rozhovor)

Boli ste spokojní s jeho znením?

Na niečom sme sa zhodli, no niektoré podstatné veci nám tam chýbali.

Ako vyzeralo kreovanie tohto uznesenia?

Vláda si napísala, čo považovala za potrebné, aby sa udialo. Išlo viac o všeobecnejšie veci, ako napríklad prilákanie ďalšieho investora, pozrieť sa na to, koľko potrebujeme elektrickej energie, akým spôsobom to budeme riešiť.

Zároveň tam boli aj oblasti, ktoré sa týkali povoľovacích procesov, školstva, podľa nás tam však chýbali dôležité veci, ktoré sme ešte v januári poslali na ministerstvo hospodárstva. Tieto oblasti sme však, bohužiaľ, v uznesení nenašli.

Snažíte sa tieto témy naďalej dostávať do popredia?

Áno, len nedávno sme sa stretli na ministerstve hospodárstva s pani ministerkou Denisou Sakovou. Témy sme nastavili a uvidíme, akým smerom sa bude diskusia uberať.

Aké body vám v uznesení chýbali?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 76% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-09 08:22:03 - Feat.: 1 - Title: Kia v oblasti ziskov deklasovala zvyšok trhu, nafúknuť zárobky sa podarilo aj trnavskému Stellantisu 02 - Modified: 2024-07-04 22:08:21 - Feat.: 1 - Title: Európa dnes zaviedla clá proti Číne. Slovensko máta odveta, tá môže mať drvivý dosah (otázky a odpovede) 03 - Modified: 2024-07-04 21:03:37 - Feat.: 0 - Title: Expert na polovodiče pre HN: Môžeme hrať významnú rolu pri remodifikácii európskeho priemyslu polovodičov 04 - Modified: 2024-06-27 19:22:51 - Feat.: 1 - Title: Šurany pokryjú len štvrtinu našich potrieb. Bez zelenej energie na ďalšie baterkárne zabudnime (rozhovor) 05 - Modified: 2024-06-19 14:29:49 - Feat.: 0 - Title: Šéf taiwanského zastúpenia v Bratislave pre HN: Slovensko sa pre nás stáva vstupnou bránou do celého regiónu 06 - Modified: 2024-06-18 09:47:13 - Feat.: 0 - Title: Spoločný vývoj s globálnymi lídrami z Taiwanu rýchlo napreduje. Stáva sa zo Slovenska polovodičová veľmoc?
01 - Modified: 2024-08-13 10:44:34 - Feat.: - Title: Budúca belgická federálna vláda zvažuje návrhy na reformu verejných výdavkov, chcú obmedziť dávky 02 - Modified: 2024-08-12 22:01:33 - Feat.: - Title: Slovensko sa stalo magnetom pre kórejské investície. Predbehli Američanov a tlačia sa už aj na Nemcov 03 - Modified: 2024-08-12 13:04:17 - Feat.: - Title: Rast miezd v súkromnom sektore sa v júni výrazne spomalil. Najrýchlejšie rástli mzdy v priemysle 04 - Modified: 2024-08-12 08:50:44 - Feat.: - Title: Slováci majú dostatočný priestor na investície, uprednostňujú však hazard, upozornik odborník 05 - Modified: 2024-08-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Šéf OFZ pre HN: Na automotive sa valí kríza, akú sme dlho nevideli. Nad vodou nás drží len vyššia efektivita
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. august 2024 13:58