Oceliarske odvetvie, a špeciálne výrobcovia ferozliatin ako vstupného materiálu pre oceliarov, sú známi tým, že na základe svojich objednávok dokážu doslova predpovedať pravdepodobný vývoj na trhu. Vy ste len nedávno pre HN uviedli, že na automotive segment sa valí kríza, akú sme ešte nevideli. Niekoľko dní nato prepúšťanie a prípadné zatváranie svojich fabrík začal ohlasovať nejeden tradičný európsky výrobca či dodávateľ. Na základe vašich dát sme už v najhoršom bode, alebo k nemu ešte len smerujeme?
Dobrá otázka, no odpoveď na ňu je dosť zložitá. Problém je v tom, že vôbec nevieme, ako na vzniknutú krízu budú reagovať jednotlivé európske krajiny. Dôležité aj vzhľadom na segment, v ktorom my pôsobíme, je podotknúť, že ide najmä o európsky problém. Amerika či Ázia sa s takýmito veľkými problémami nestretávajú.
Na základe našich dát a objednávok si myslím, že ak Európa neurobí zásadné opatrenia, čaká nás ešte väčšie prehĺbenie krízy.
O akých zásadných opatreniach hovoríte?
Európsky priemysel môžeme zachrániť len tak, že mu opäť vrátime konkurencieschopné podmienky. To znamená, že výrobcovia sa opäť musia priblížiť s výrobnými nákladmi na úroveň, ktorú majú ich konkurenti v zahraničí.Najväčším rozdielom v nákladoch sú energie. Z môjho pohľadu, ak nechceme úplne zabiť priemysel v Európe, budeme musieť prehodnotiť, zastaviť, prípadne modifikovať naše smerovanie k zeleným energiám a zelenému priemyslu za vysoké ceny.
Ja som rozhodne za ekologizáciu priemyselných prevádzok. Iná cesta podľa mňa ani nie je. Dôkazom sú mnohé investície, ktoré stlačili znečistenie našich fabrík vo veľkej miere nadol. Treba však vždy myslieť na udržanie konkurencieschopnosti.
Brusel sa snaží pomôcť výrobcom automobilov aj uvalením ciel na konkurenčné elektromobily z Číny. Je toto ďalšie z opatrení, ktoré by segmentu mohlo pomôcť?
Osobne som odporcom opatrení, ktoré krivia trh. Clá môžu krátkodobo pomôcť, no osobne si myslím, že minimálne a ich efekt bude len krátkodobý. Nakoniec nevyhnutne povedú k predraženiu tovarov a služieb pre európskych spotrebiteľov.
Ako je na tom dopyt po vašich výrobkoch v aktuálnych mesiacoch?
Pokiaľ viem, stavebníci sú stále zasiahnutí vysokými úrokovými sadzbami. Donedávna pomáhala investičná výstavba, ktorou sa investori snažili chrániť voči inflácii. Bol to faktor, ktorý však prestáva hrať dominantnú rolu a prichádza neistota.
Vysoké úrokové sadzby tiež spôsobili výrazný pokles výstavby logistických a priemyselných budov a je otázne, či nižšie sadzby toto odvetvie oživia. My na objednávkach to v každom prípade nateraz nevidíme.
Do toho nastala aktuálna situácia v automotive segmente a my neočakávame v nasledujúcom období pozitívny vývoj.
V lete ste dokázali na čas udržať výrobu na dvoch až troch výrobných peciach, pred mesiacom ste už vyrábali len na jednej z vašich siedmich pecí. Ako ste na tom teraz?
Zostáva vám 67% na dočítanie.