Generálny riaditeľ OFZ Branislav Klocok. FOTO: HN/Miroslav Gruber
StoryEditor

Šéf OFZ pre HN: Mnohé huty prežívajú vďaka predaju emisných povoleniek. Prejedajú si tak vlastnú budúcnosť

08.11.2024, 15:23

V rozhovore s generálnym riaditeľom OFZ Branislavom Klocokom sa dozviete:

  • Ako vidí situáciu v priemysle výrobca, ktorý cíti zmeny na trhu ako prvý. 
  • Či podľa dát ferozliatinárov vidno koniec krízy alebo naopak, jej prehĺbenie. 
  • Čo je nutné urobiť, aby priemysel v Európe prežil a dokázal byť konkurencieschopný.
  • Ako sú na tom objednávky oravského OFZ. 
  • Čo možno očakávať v európskom biznis sektore po nástupe Donalda Trumpa. 
  • Prečo musí Európa začať hľadieť v omnoho väčšej miere na seba.

Oceliarske odvetvie, a špeciálne výrobcovia ferozliatin ako vstupného materiálu pre oceliarov, sú známi tým, že na základe svojich objednávok dokážu doslova predpovedať pravdepodobný vývoj na trhu. Vy ste len nedávno pre HN uviedli, že na automotive segment sa valí kríza, akú sme ešte nevideli. Niekoľko dní nato prepúšťanie a prípadné zatváranie svojich fabrík začal ohlasovať nejeden tradičný európsky výrobca či dodávateľ. Na základe vašich dát sme už v najhoršom bode, alebo k nemu ešte len smerujeme?

Dobrá otázka, no odpoveď na ňu je dosť zložitá. Problém je v tom, že vôbec nevieme, ako na vzniknutú krízu budú reagovať jednotlivé európske krajiny. Dôležité aj vzhľadom na segment, v ktorom my pôsobíme, je podotknúť, že ide najmä o európsky problém. Amerika či Ázia sa s takýmito veľkými problémami nestretávajú.

Na základe našich dát a objednávok si myslím, že ak Európa neurobí zásadné opatrenia, čaká nás ešte väčšie prehĺbenie krízy.

O akých zásadných opatreniach hovoríte?

Kto je Branislav Klocok

Vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. V roku 1999 sa zamestnal v OFZ ako asistent predaja. Postupne sa vypracoval na riaditeľa marketingu a neskôr obchodu. V roku 2006 odišiel do ťažobnej spoločnosti Vale, kde bol aj obchodným riaditeľom. V roku 2012 sa vrátil do OFZ na pozíciu generálneho riaditeľa. 

Výrobca s viac ako 60-ročnou históriou sa špecializuje na výrobu mangánových a kremíkatých ferozliatin a patrí k najvýznamnejším dodávateľom ferozliatin pre oceliarsky a zlievarenský priemysel v regióne Strednej Európy. 

Európsky priemysel môžeme zachrániť len tak, že mu opäť vrátime konkurencieschopné podmienky. To znamená, že výrobcovia sa opäť musia priblížiť s výrobnými nákladmi na úroveň, ktorú majú ich konkurenti v zahraničí.

Najväčším rozdielom v nákladoch sú energie. Z môjho pohľadu, ak nechceme úplne zabiť priemysel v Európe, budeme musieť prehodnotiť, zastaviť, prípadne modifikovať naše smerovanie k zeleným energiám a zelenému priemyslu za vysoké ceny.

Ja som rozhodne za ekologizáciu priemyselných prevádzok. Iná cesta podľa mňa ani nie je. Dôkazom sú mnohé investície, ktoré stlačili znečistenie našich fabrík vo veľkej miere nadol. Treba však vždy myslieť na udržanie konkurencieschopnosti.

Brusel sa snaží pomôcť výrobcom automobilov aj uvalením ciel na konkurenčné elektromobily z Číny. Je toto ďalšie z opatrení, ktoré by segmentu mohlo pomôcť?

Osobne som odporcom opatrení, ktoré krivia trh. Clá môžu krátkodobo pomôcť, no osobne si myslím, že minimálne a ich efekt bude len krátkodobý. Nakoniec nevyhnutne povedú k predraženiu tovarov a služieb pre európskych spotrebiteľov.

image

Šéf OFZ pre HN: Na automotive sa valí kríza, akú sme dlho nevideli. Nad vodou nás drží len vyššia efektivita

Ako je na tom dopyt po vašich výrobkoch v aktuálnych mesiacoch?

Pokiaľ viem, stavebníci sú stále zasiahnutí vysokými úrokovými sadzbami. Donedávna pomáhala investičná výstavba, ktorou sa investori snažili chrániť voči inflácii. Bol to faktor, ktorý však prestáva hrať dominantnú rolu a prichádza neistota.

Vysoké úrokové sadzby tiež spôsobili výrazný pokles výstavby logistických a priemyselných budov a je otázne, či nižšie sadzby toto odvetvie oživia. My na objednávkach to v každom prípade nateraz nevidíme.

Do toho nastala aktuálna situácia v automotive segmente a my neočakávame v nasledujúcom období pozitívny vývoj.

V lete ste dokázali na čas udržať výrobu na dvoch až troch výrobných peciach, pred mesiacom ste už vyrábali len na jednej z vašich siedmich pecí. Ako ste na tom teraz?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-07 13:18:06 - Feat.: 1 - Title: Veľvyslanci EÚ sa zaoberajú možnosťou, že Trumpova vláda zvýši clá 02 - Modified: 2024-11-07 12:27:56 - Feat.: 1 - Title: Európa zaostáva za USA, pretože nevie integrovať dosť imigrantov, hovorí držiteľ Nobelovej ceny 03 - Modified: 2024-11-07 11:57:22 - Feat.: 1 - Title: Technologickí giganti po Trumpovom víťazstve otáčajú mincu. Po kritike prichádzajú gratulácie 04 - Modified: 2024-11-07 10:24:04 - Feat.: 1 - Title: Vývoz a priemyselná produkcia Nemecka klesli v septembri viac ako sa čakalo, zostávajú v útlme 05 - Modified: 2024-11-06 14:30:00 - Feat.: 0 - Title: Automobilový priemysel prechádza transformáciou. Čo ju brzdí najviac? 06 - Modified: 2024-11-06 13:55:34 - Feat.: 1 - Title: Investícia čínskej firmy Gotion na Slovensku má podporu Číny, tvrdí Fico 07 - Modified: 2024-11-06 12:46:06 - Feat.: 1 - Title: Chemičke Duslo priznal štát stimuly na batériové úložisko
01 - Modified: 2024-11-15 16:37:50 - Feat.: - Title: Putin k nám posiela hnojivá v obrovskom množstve, európski výrobcovia sa topia v problémoch 02 - Modified: 2024-11-12 15:40:00 - Feat.: - Title: Žiadate o dotáciu z projektu Zelená domácnostiam? Najväčší záujem je o tepelné čerpadlá 03 - Modified: 2024-11-08 14:39:00 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri potiahli autá, nedarilo sa hutníkom, informujú analytici 04 - Modified: 2024-11-08 09:41:05 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri dupol na plyn, potiahlo ho kľúčové odvetvie. Ku koncu roka sa však čaká spomalenie 05 - Modified: 2024-11-06 18:10:47 - Feat.: - Title: Zabudnutí z hrdzavého pásu rozhodli o košickej Steelke. Teraz sa čaká, či Trump bude stáť za svojimi sľubmi
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. november 2024 13:55