StoryEditor

Šéf Metransu pre HN: Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy trvá aj päť hodín. Niektoré osobáky jazdia prázdne

21.04.2025, 00:00

V rozhovore so šéfom Metrans Danubia Petrom Kissom sa dozviete:

  • Kedy štát plánuje pohnúť so zdvojkoľajnením trate na Žitnom ostrove.
  • Čo si myslí o možnej spolupráci pri stavbe s Číňanmi.
  • Koľko trvá nákladným vlakom dostať sa z Bratislavy do Dunajskej Stredy.
  • Ako Slovensko zaostáva za okolitými krajinami v podpore segmentu.

Spoločnosť Metrans Danubia prevádzkuje najväčšie kontajnerové prekladisko na Slovensku, ktoré funguje v Dunajskej Strede už viac než dve desaťročia. Okrem toho má centrá aj v Žiline či Košiciach. Skupina patrí k jedným z najväčších železničných dopravcov na Slovensku aj v Európe, kde pôsobia v hlavných prístavoch, ako je Hamburg, Bremerhaven, Koper, Trieste alebo Rotterdam. 

Podľa šéfa spoločnosti Petra Kissa bude v najbližšom čase dôležité spojenie s okrajovými časťami Európy. Pre novú linku medzi Slovenskom a Tureckom sa chcú uchádzať aj o peniaze z Plánu obnovy. „Stále preverujeme podmienky výzvy. Chceme, aby sme na Slovensku mali do konca roka spojenie medzi dvoma krajinami aspoň päťkrát týždenne,” povedal v rozhovore pre HN Kiss.

O elektrifikácii a zdvojkoľajnení trate medzi Bratislavou a Komárnom sa hovorí už dlhšie. Teraz sa vyjadrenia na ministerstve k tomuto projektu zintenzívnili. Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako hovoril, že čoskoro rozbehne prípravu projektu. Vidíte to reálne alebo skôr ako ďalšie politické vyjadrenie?

Nenazval by som to teraz politickým vyjadrením. Z debát, ktoré tu dnes sú, mám pocit, že sme sa začali navzájom počúvať. Je však pravda, že od roku 1999, keď sme tento terminál otvorili, je to už x-tá verzia projektu. Vtedy sme tu našli špagátovú trať medzi Bratislavou a Komárnom, na ktorej kedysi jazdil Juhocukor, a potom dlho dlho nič.

Veríme, že to naozaj bude, lebo dnes je tá trať naozaj vyťažená, preťažená a má obrovský potenciál na ďalší rozvoj, nielen čo sa týka prepravy osôb, ale aj prepravy tovaru. Postavenie logistického centra na kukuričnom poli napomohlo tomu, že v regióne sa železničná doprava z nuly dostala na jednu z najvyťaženejších trás na Slovensku.

image

Štátne Cargo má za sebou najhorší rok. Slabé výsledky spôsobil najmä úpadok v kľúčovom sektore

V prípade trate ide o jednokoľajku, ktorá je, ako ste to už naznačili, čoraz viac využívaná osobnou dopravou. V minulom roku sa naplánoval rekordný takt vlakov na tejto trase. Ako sa to dotýka vás ako nákladného dopravcu a kedy môžete, respektíve musíte jazdiť?

Posledný grafikon sa tvoril od zeleného stola, keď došlo k umelému zvýšeniu kapacít prepravy osôb o 30 percent. Keď vidím tie vlaky a to, koľko ľudí sa v nich vezie, tak si nemyslím, že sú všetky v grafikone potrebné. Môže to byť náš laický názor, alebo názor z opačnej strany, ale je to niečo, čo vidno.

Nás to obmedzilo tak, že terminál dosiahol svoj limit a nemá zmysel ho viac rozvíjať, pretože ďalší vlak sem nedostaneme a aj s existujúcimi vlakmi je skoro nemožné sa sem preštrikovať z Bratislavy. Je to čistá katastrofa. 

Koľko vám to trvá?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-03-28 09:06:40 - Feat.: 1 - Title: Nočné spoje zvýšia svoj štandard, budú však pravdepodobne drahšie. Dnes sú naplnené len do polovice 02 - Modified: 2025-03-21 18:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ráž dal spočítať tranzit cez Bratislavu. Čísla majú pomôcť pri rozhodovaní pri megatuneli cez Karpaty 03 - Modified: 2024-11-13 11:00:05 - Feat.: 1 - Title: Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie viacerých rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2023-12-01 18:37:48 - Feat.: - Title: Nový cestovný poriadok: Najväčšie zmeny sa dotknú tratí na juhozápade krajiny (+ kompletný grafikon) 03 - Modified: 2023-11-07 16:12:54 - Feat.: - Title: Už len mesiac do štartu. Leo Express ukázal nové vlaky, ktoré budú jazdiť na Žitnom ostrove (+ galéria) 04 - Modified: 2023-10-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Šéf Leo Expressu pre HN: Ceny na južnej trati zostávajú. Chceme však zaviesť novinku, ročný lístok 05 - Modified: 2023-06-05 08:15:40 - Feat.: - Title: Žitný ostrov si na zlato-čierne vlaky počká dlhšie. Letnú sezónu Leo Express prepásol
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. máj 2025 08:22