StoryEditor

Riaditeľ ŽSR pre HN: Stošesťdesiatka na celej severnej trase nebude nikdy. Sú tam oblúky, tunely a zastávky

18.07.2025, 00:00

V rozhovore s riaditeľom Železníc Slovenskej republiky Ivanom Bednárikom sa dozviete:

  • Ktoré železničné uzly okrem Hlavnej stanice v Bratislave by sa ešte mali čoskoro rekonštruovať.
  • Ako to vyzerá so 160-kou na hlavnej trati a z čoho sa budú financovať veľké modernizačné projekty.
  • Ako chce naskočiť na vlnu konsolidácie a na čom sa dá v rámci štátneho molocha ušetriť.
  • Prečo platia železnice za elektrinu takmer dvakrát toľko ako pred rokom.

Keď som bol u vás naposledy na rozhovore, predo mnou sedel váš predchodca pán Sako. Pred sebou mal stratégiu ŽSR, ktorú predkladal rezortu dopravy. Nakoľko ste s ňou stotožnený vy? Podarilo sa vám ju presadiť aj na ministerstve?

Železnice aktualizovali svoj podnikový dokument Stratégia ŽSR. Ako takú sme ju pred troma mesiacmi schválili vo vedení ŽSR a poslali na ministerstvo dopravy na pripomienkovanie. Reflektuje na aktuálne platné európske a národné požiadavky vo vzťahu k železničnej infraštruktúre.

Očakávame, že sa nám počas leta vráti spripomienkovaná alebo odsúhlasená v plnom znení a v tom momente ju dáme schváliť Správnej rade a vtedy bude zverejnená. Je to 130 strán, čiže celkom rozsiahly materiál, ktorý presne opisuje, kde vidí ŽSR rozvoj železníc na Slovensku v horizonte 10, 15 až 20 rokov.

Vyrovnáva sa s našimi úzkymi hrdlami aj s personálnou podvyživenosťou v určitých profesiách. Obsahuje nuansy ako stratégia k ľudským zdrojom a netýka sa len samotnej infraštruktúry. 

image

Zistenie HN: Sako končí na pozícii šéfa železníc. Nahradí ho Rážova pravá ruka známa v biznise

Pán Sako mal celkom ambiciózne plány, čo sa týka práve personálnych zmien. Hovoril, že si vie predstaviť, že do konca roka prepustí spoločnosť až tisíc zamestnancov. Držíte sa tejto línie aj vy, respektíve prišiel nejaký impulz zhora, že to bolo príliš odvážne?

Bol som prítomný na každej porade vedenia Železníc Slovenskej republiky od augusta 2024. Viem, ako sa tvorila stratégia, a viem aj to, čo mal môj predchodca premyslené a pripravené. Tu konáme v zhode. Ani on sa netajil tým, že počíta s tým a verí, že jeho nástupca bude pokračovať v jeho šľapajach.

Veľká časť vecí, ktoré od pána Saka mediálne zazneli, bola pravdivá a konám veľmi podobne, ako on naznačoval. Čo sa týka sflexibilnenia železníc, je to jedna z priorít, ktoré musíme urobiť, ale zároveň musíme udržať sociálny zmier. Sú to veci, ktoré nám idú jedna proti druhej. Určite sa však nedá prepustiť tisíc ľudí, to by ŽSR skolabovali.

Aké sú teda vaše plány?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 90% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-07-15 11:10:47 - Feat.: 1 - Title: Vlaky tu spomaľujú už roky. Štát dá opraviť trať na západe, po ktorej vozí svoje autá aj Jaguar 02 - Modified: 2025-07-10 07:19:17 - Feat.: 1 - Title: Štátny dopravca musí škrtať. V hre sú vlaky bez sprievodcov aj na trati medzi Bratislavou a Košicami 03 - Modified: 2025-07-07 07:52:05 - Feat.: 1 - Title: Trať cez Žitný ostrov stráca prioritu, štát chce pomalšie koľaje. V hre je projekt v bratislavskom satelite
01 - Modified: 2025-12-19 13:48:46 - Feat.: - Title: Najstaršia a najdlhšia česká diaľnica D1 je hotová, stavba trvala takmer 60 rokov 02 - Modified: 2025-12-17 10:13:22 - Feat.: - Title: Železnice Slovenskej republiky dokončili modernizáciu úseku Váh - Varín - Strečno 03 - Modified: 2025-12-17 11:39:50 - Feat.: - Title: Pri železničnom moste medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom našli bombu z druhej svetovej vojny 04 - Modified: 2025-12-16 11:11:04 - Feat.: - Title: Na Kysuciach dokončili modernizáciu trate po štátnu hranicu s Českom 05 - Modified: 2025-12-14 14:58:13 - Feat.: - Title: Slovenské železnice ukončili v tomto roku osem modernizácií, od dnes platí nový grafikon
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. december 2025 17:15