Čína má obrovskú výhodu: dokáže vyrábať dostupné elektromobily pre široké masy. FOTO: Reuters/China Daily
StoryEditor

Úpadok európskej elektromobility má dve hlavné príčiny. Prečo sú čínske autá o toľko lacnejšie?

07.08.2024, 00:00
  • Zraniteľnosť hladu po elektromobiloch ukazuje v tomto roku Nemecko. 
  • Stačí zrušenie kľúčových dotácií, do ktorých prúdili miliardy a prepad dopytu je na svete. 
  • Problémom však je, že rast trhu zažívajú veľmoci ako USA či Čína, my stojíme na mieste. 
  • Dôvodom však nie je zelené myslenie, ale extrémne konkurencieschopná Čína a jej nízke náklady aj predajné ceny. 

Slovensko nebolo nikdy veľkým fanúšikom dotácií elektromobilov. Prvý pokus sa skončil nezáujmom o štátne peniaze z roku 2016, keď sa za dlhé mesiace z viac ako päť miliónov eur vyčerpalo len 3,5 milióna. 

O tri roky neskôr sme pod taktovkou šéfa rezortu hospodárstva Petra Žigu zas mohli vidieť opačný extrém zakončený fiaskom. O päťmiliónový balík z rozpočtu kapitoly bol taký záujem, že padol registračný systém. 

Reparát sa konal následne aj za prítomnosti médií na Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre. Na obrazovkách bola suma šesť miliónov eur. Celý balík sa pre extrémny záujem minul za tri minúty a štyridsaťjeden sekúnd. 

image

Číňania masovo kupujú elektromobily. Nejde im o ekológiu, sú lacné a výber je veľký

Bol to dôkaz, že Slováci elektromobily chcú. Je to však tak naozaj? O päť rokov neskôr, keď mali predaje týchto vozidiel masívne rásť, sme totiž beznádejne poslední v Európskej únii. Dôvodom má byť cena. 

A ako sa zdá, aj bonitnejší motoristi z trhu, ktorý je nám často dávaný za príklad, majú rovnaký problém. Najnovšie dáta totiž ukazujú, že v Nemecku sú bez dotácií k e-pohonom odmeraní a uprednostňujú klasiku. Len v poslednom mesiaci klesli medziročne predaje batériových vozidiel až o 36,8 percenta.

Dôvod? Odstrihnutie nákupov od štátnych peňazí. „Je ťažké povedať, či pokles na trhu, ktorý nasledoval po zrušení dotácií, sme už prekonali,“ uviedol riaditeľ sekcie batérií nemeckej Asociácie elektrotechnických výrobcov ZVEI Günther Kellermann.

Nemecké dotácie ukazujú, kde je zádrh

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-07 07:16:11 - Feat.: 0 - Title: Taiwanská expertka pre HN: Slovensku pomôžeme dostať sa na špicu vývoja v oblasti polovodičových technológií 02 - Modified: 2024-08-02 14:26:03 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN z Kórey sa potvrdilo. Príde nová investícia v automotive, prácu získajú stovky ľudí na severe 03 - Modified: 2024-08-07 09:23:36 - Feat.: 1 - Title: Štyri Fabie z 10 predáme s automatickou prevodovkou, hovorí šéf Škody pre HN 04 - Modified: 2024-07-31 06:54:48 - Feat.: 1 - Title: Volvo chcelo byť lídrom v elektromobilite, realita ho tlačí k otočke. Ako to ovplyvní košický závod? 05 - Modified: 2024-07-29 16:21:37 - Feat.: 1 - Title: Veľký čínsky automobilový hráč expanduje na východ. Otvorí tu svoj prvý závod v Európe, vyrábať má pre Muska 06 - Modified: 2024-07-24 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Biznis počúva o novej dani, obáva sa odlevu talentov. Zamerajte sa už konečne na vlastné výdavky, odkazuje 07 - Modified: 2024-07-23 07:38:18 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Slovensko je v hre o šiestu automobilku
01 - Modified: 2024-09-16 10:04:38 - Feat.: - Title: Brusel zasiahla mohutná demonštrácia odborárov na podporu zamestnancov Audi 02 - Modified: 2024-09-13 15:16:18 - Feat.: - Title: Polícia v Bruseli rozbila zločineckú skupinu predávajúcu strelné zbrane 03 - Modified: 2024-09-17 09:03:10 - Feat.: - Title: Slovensko je zaujímavá krajina. Stačí desať hodín cesty a máte dostupných 350 miliónov zákazníkov (rozhovor) 04 - Modified: 2024-09-12 22:00:00 - Feat.: - Title: Predčasné platenie kryptom 05 - Modified: 2024-09-12 15:08:14 - Feat.: - Title: Maďarsko podá na EÚ žalobu, ak Brusel neuhradí náklady na ochranu hraníc
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. september 2024 13:59