Maserati, Ferrari či Lamborghini, ale i Škoda, Peugeot, Citroen alebo Porsche. Názvy populárnych automobilových značiek, ale zároveň priezviská ich zakladateľov. V mnohých prípadoch ich potomkovia sedia v dozorných či správnych radách veľkých koncernov dodnes. V skutočnosti je totiž práve výroba automobilov typickým odvetvím, v ktorom vládne rodinný biznis.
Od manufaktúry k autám
Rok 1810, Valentigney vo východnom Francúzsku. Bratia Jean-Pierre a Jean-Fréderic Peugeotovci rozbiehajú spoločnosť nazvanú podľa priezviska ich rodiny. Firma sa spočiatku venuje jednoduchej manufaktúrnej výrobe, ku ktorej neskôr pribúda produkcia kávy, papiera či slaných pochutín.
Zlom prichádza v roku 1882, keď jeden z predstaviteľov nasledujúcich generácií klanu Peugeotovcov Armand zavádza výrobu bicyklov, respektíve predchodcu toho, čo pod týmto pojmom poznáme dnes. Postupom rokov sa spoločnosť pretransformuje do popredného producenta automobilov. Vzápätí sa spája s ďalšími značkami do veľkej skupiny Groupe PSA.
Dnes v exekutíve koncernu žiadneho nositeľa priezviska Peugeot nenájdete. To však neznamená, že sa rodina kontroly nad svojou značkou vzdala. „Posledný Peugeot riadil firmu niekedy v polovici minulého storočia. V súčasnosti kontrolujú jej hospodárenie v dozorných radách. Je to veľmi rozvetvená rodina, v biznise sa ich počet môže pohybovať okolo 150, možno aj viac,“ uviedol pre HN zdroj z prostredia trnavskej fabriky PSA.
Podľa neho dnes existujú tri hlavné vetvy Peugeotovcov. Každá z nich má zastúpenie v rôznych odnožiach gigantu. Ak chce rodina prijať dôležité rozhodnutie týkajúce sa celého koncernu, ako je napríklad veľká akvizícia, musia s ním súhlasiť všetky tri vetvy rodiny.
Adoptovaný šéf
Európske automobilky si generálnych riaditeľov vyberajú na základe výberového konania. Pracujú pre nich zväčšia ostrieľaní a veľmi perspektívni manažéri. Jednou z mála výnimiek je taliansky producent legendárnych športových vozidiel Ferrari. Viceprezidentom koncernu je Piero Ferrari, jediný žijúci syn zakladateľa značky Enza Ferrariho.
V iných kútoch sveta dochádza k situácii, že si rodinná firma doslova adoptuje svojho šéfa. To sa stalo napríklad v prípade japonskej automobilky Suzuki Motor Corporation. Firmu v októbri 1909 založil Mičio Suzuki. Dnes ju vedie Osamu Suzuki, ktorý však nie je pokrvným potomkom zakladateľa. Narodil sa ako Osamu Macuda. Keď sa oženil so Šoko Suzukiovou, vnučkou Mičia Suzukiho, rodina ho prijala za svojho. Prijal rodinné priezvisko Suzuki a stal sa v poradí štvrtým adoptovaným synom, ktorý vedie túto spoločnosť.