Branisko tunelTASR/Oliver Ondráš
StoryEditor

Ako sú na tom tunely?

14.11.2017, 23:00
V prípade Braniska aj Višňového nešlo všetko podľa plánu.

Pochybný prevod peňazí

Branisko alebo tunel v tuneli. Výstavba tunela na východnom Slovensku sa spája s finančnými machináciami, ktoré mali štát pripraviť o skoro deväť miliónov eur.

Kauza vypukla počas prvej vlády premiéra Roberta Fica.

Fico spochybnil úlohu pokladníka SDKÚ Gabriela Palacku, ktorý mal podľa neho dispozičné právo k švajčiarskym účtom, kde mali končiť peniaze slúžiace na výstavbu tunela.

Problémom je aj druhá tunelová rúra tunela Branisko, k výstavbe ktorej treba pomoc hasičov.

Tunel sa začal stavať ešte v roku 1996 počas vlády Vladimíra Mečiara a výstavba trvala osem rokov. Najviac mal štát preplatiť na technológiách.

Predvlani uznal švajčiarsky súd zástupcu švajčiarskej firmy, ktorá mala pomôcť s prevodom peňazí, vinným z nepoctivej správy majetku a daňového podvodu.

Dokončený snáď o tri roky

Druhá tunelová kauza sa týka tunela Višňové, čo má byť najdlhší diaľničný tunel na Slovensku.

Budúci rok tiež uplynie 20 rokov od poklepania základného kameňa prieskumnej štôlne tunela ešte za účasti vtedajšieho predsedu vlády Vladimíra Mečiara.

Pri razení štôlne sa však objavili viaceré geologické poruchy ako veľký prítok vody.

Tunel sa mal pôvodne realizovať cez PPP projekty, čo po zmene vlády v roku 2010 vtedajší minister dopravy Ján Figeľ zrušil a celý úsek diaľnice sa musel vysúťažiť nanovo.

Výstavba sa konečne začala v júni 2014 poklepaním základného kameňa stavby v centre Žiliny.

Odhaduje sa, že tunel sa odovzdá v roku 2020 a denne by ním malo prejsť 33-tisíc áut, pri čom neskôr by tento počet mal stúpnuť.

28. máj 2022 02:54