Došli ste do obchodu so zoznamom vopred spísaných vecí, ktoré potrebujete kúpiť. Zohnať rýchlo mlieko, opustiť obchod a čo najskôr sa pustiť do rozrobených vecí vyzerá byť ako jednoduchá úloha, opak je však niekedy pravdou. Mlieko je totiž na konci obchodu a vám nezostáva nič iné, len prejsť k nemu celú cestu obkolesení množstvom tovaru.
V tom si spomeniete, zišli by sa mi aj nejaké sladkosti, táto káva je v akcii, tu je nejaká novinka, a tak namiesto mlieka odchádzate s plným košíkom nepredvídateľne zakúpených vecí. Obchodníci chcú, aby sa ich zákazníci v obchode nevyznali až sa v ňom stratili, a preto aj samotné poradie produktov zvyknú pravidelne premieňať, aby ľudia so svojimi mapami regálov v hlave nemali šancu ich marketingovému ťahu uniknúť.
Príkladom je obľúbený švédsky reťazec IKEA. Cesta po obchode je v ňom vopred nalinkovaná a ten, kto neuvažuje nad hľadaním skratiek sa nechá iba unášať prechádzkou okolo pekne nadizajnových vecí. A košík sa tak zase plní. IKEA tiež vsádza aj na vytváranie tematických priestorov a tak, keď sa vám v jednej z obývačiek páči lampa, tak je vyššia pravdepodobnosť, že vás osloví aj gauč vedľa nej. Využívajú to aj iné obchody s oblečením, ktoré rátajú s tým, že ľahšie než vymeniť celý doterajší šatník je ho iba doplniť o kúsky, ktoré sa k nemu hodia.