Decibelom rôzneho žánru sme vystavení či už navštívime obchod s oblečením, darčekovým tovarom alebo potraviny.
Miestami až príliš hlasná hudba má zabezpečiť súkromie pre každého nakupujúceho.
Niečo podobné sa deje, keď večer v bare začnú zvyšovať hlasitosť, aby jednotlivé skupinky návštevníkov od seba oddelili a poskytli im tak intimitu na zábavu a rozhovor.
Hlasná hudba okrem toho tiež povzbudzuje rýchlejšiu chôdzu po obchode. Hrá aj vo fastfoodových reťazcoch, zatiaľ čo tá pomalá spomaľuje chôdzu.
Nahráva tak impulzívnym kúpam a vyskytuje sa i v reštauráciách, kde núti zákazníkov zaplatiť viac. Sluch na rozdiel od zraku viac umocňuje cítenie, než iba premýšľanie o veciach.
V obchodoch zvykne znieť vopred nastavený playlist. Tam, kde sú častými návštevníkmi prevažne mladí ľudia hrá pop, zatiaľ čo v obchodoch s drahými šperkami zase klasická hudba. Vyššia hlasitosť tiež umocňuje impulzívne nákupy tým, že na nás tak pôsobí viacero stimulov a viac strácame kontrolu.
A zostáva nám tiež ľutovať predavačky, ktoré donekonečna opakujúcemu sa playlistu nemôžu uniknúť a zámer predajcov sa u nich stretáva skôr s nevôľou.
Oslovená asistentka predaja síce o technike s manipuláciou hudbou už počula, samú ju však počas pracovnej doby podvedome núti skôr k tancu: „V rámci hudby máme stanovený playlist zo Španielska. Je to nevtieravý pop, do ktorého v poslednej dobe dodávajú aj covery oldies piesní.“
Okrem toho ďalší výskum ukázal, že ak hrala v obchode v Anglicku dookola francúzska hudba, počet predaných francúzskych vín porazil nemecké, rovnaká situácia len v opačnom garde nastala aj pri dňoch s nemeckou hudbou.