Ak si chcete udržať zdravú hmotnosť a pracne zhodené nadbytočné kilogramy, možno budete paradoxne potrebovať dodať do vášho jedálnička viac tukov. Dôležité však je zvoliť si tie správne tuky. Nedávna odborná štúdia skúmajúca takmer 9 000 žien vo veku nad 40 rokov zistila, že ženy, ktoré uprednostňovali stredomorské pokrmy s obsahom zdravých tukov, boli štíhlejšie ako rovnako staré ženy, ktorých strava neobsahovala dostatok zdravých tukov. Stredomorská strava je bohatá najmä na čerstvé ovocie a zeleninu, strukoviny, olivový olej a ryby. Výživová špecialistka Monika Bartolomějová zdôraznila, že tuk je esenciálna, teda nevyhnutná základná živina. Jeho funkcia je veľmi široká a záleží na typoch mastných kyselín, ktoré obsahuje. "Aby tuk prispieval k znižovaniu hmotnosti, potom musí byť v určitom pomere k ďalším základným živinám, a to k bielkovinám a sacharidom. Existujú však mastné kyseliny, takzvané MCT tuky, ktoré sa spotrebúvajú ako zdroj energie a do tuku sa neukladajú. V niektorých zdrojoch sa na podporu redukcie uvádza CLA (konjugovaná kyselina linolová), "objasnila Bartolomějová a dodala, že konzumovať by sme mali všetky tuky. Žiadne by sme nemali v strave vynechávať. "Jedinú výnimku tvoria trans mastné kyseliny, ktoré sa vyskytujú v prepálenom tuku, alebo v niektorých stužených tukoch používajúcich sa v potravinárskom priemysle."Pixabay
StoryEditor

Hrozby skryté v ovocí a zelenine. Ako nám škodia pesticídy a dusičnany

11.08.2018, 13:01
Ovocie a zelenina sú samy osebe zdravé. O tom netreba diskutovať. Zároveň platí, že kontroly na pesticídy dopadajú čoraz horšie a otráviť sa možno aj z obyčajného jablka či šalátu. Aké riziká sa skrývajú v slabo umytých plodoch a pred čím najviac varujú odborníci?

Vracanie, hnačky, bolesti brucha, kŕče. Príznaky otravy jedlom, za ktorými si takmer každý predstaví pokazené mäso či skysnuté mlieko... a takmer nikto uhorku alebo melón. Chyba. Ovocie a zelenina sú totiž príčinou podobných ťažkostí pomerne často. A v lete zvlášť.

Zrada menom mrkva
Tento článok rozhodne nechce navádzať na obmedzenie množstva ovocia a zeleniny. Naopak. Veda rok čo rok prichádza na ich nové zdravotné benefity a svetu konečne začína dochádzať, ako významne sa ich vláknina podieľa na zdravej mikrobiote a dobrom fungovaní čriev.

„Najväčšími nepriateľmi kardiovaskulárnych chorôb sú hrušky a jablká; kapustová zelenina, ako je kapusta, brokolica, žerucha či karfiol; listová zelenina (hlávkový šalát či špenát), paradajky a ovocie a zelenina bohaté na betakarotén a vitamín C. Proti rakovine máme jesť najlepšie kapustovú, zelenú a žltú zeleninu. Proti úmrtiu na všetky choroby je potrebné pridať k predchádzajúcemu zoznamu ešte bobuľové ovocie, varenú zeleninu a zemiaky,“ cituje významných nórskych vedcov ČTK.

Aj tá najzdravšia potravina sveta sa však za určitých okolností môže premeniť na tikajúcu bombu. A čím nevinnejšiu povesť má, tým väčšiu paseku môže spôsobiť. Veď kto by už z niečoho nekalého podozrieval taký špenát, mladú mrkvičku alebo jablko? A pritom: prihrievaný špenát je rajom dusitanov, mladá mrkva má oveľa viac dusičnanov ako tá zrelá a jablko je najčastejším nositeľom nebezpečného mykotoxínu patulín. Ako si uchovať dôveru k ovociu a zelenine, a zároveň sa vyvarovať rizík?

Sóda a obrúsok
Rada číslo jedna má charakter ľudovej múdrosti: ovocie aj zelenina patria v prvom rade pod vodu!
Ideálne pod tečúcu, a nie tú napustenú v umývadle. „Na základe údajov Partnership for food Safety Education (PFSE) je takéto počínanie značné riskantné. Drez môže okrem vody obsahovať tiež baktérie, ktoré môžu prenikať do jedla a spôsobovať choroby. PFSE odporúča na čistenie čerstvého ovocia a zeleniny vrátane ich prirodzených obalov – šupky, kôry – ktoré sa nejedia, používať jedine prúd tečúcej vody. Ovocie a zeleninu s pevným obalom je vhodné vydrhnúť pod vodou alebo použiť žinku či papierové obrúsky. Nikdy však nepoužívajte čistiace prostriedky, nie sú určené na konzum,“ varuje na svojej webovej stránke Slovenská potravinová komora.

Pred čím nás však táto tečúca voda vlastne chráni? Jozef Bíreš, riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2018-08-07 08:41:19 - Feat.: 0 - Title: Pesticídy zvyšujú riziko cukrovky a obezity, varuje štúdia 02 - Modified: 2018-02-10 18:26:43 - Feat.: 0 - Title: Antibiotiká, ortuť a pesticídy. Máme sa pokrmom z rýb radšej vyhýbať? 03 - Modified: 2017-10-11 13:16:46 - Feat.: 0 - Title: V mede z celého sveta našli škodlivé pesticídy
01 - Modified: 2022-08-11 10:00:00 - Feat.: - Title: Neuveríte, čo všetko sa dá zavárať: Zabudnite na kompót a uhorky, pripravte si netradičné suroviny 02 - Modified: 2022-08-13 10:00:00 - Feat.: - Title: Chrumkavý zeleninový koláč vo farbách dúhy: Poteší chuťové poháriky aj oči 03 - Modified: 2022-07-28 16:00:00 - Feat.: - Title: Ako správne vybrať melón či paradajky prečo je chyba kupovať ovocie a zeleninu poobede? 04 - Modified: 2022-07-29 10:00:00 - Feat.: - Title: Poklad zvaný graviola: Toto ovocie vylieči rakovinu, no prínosov pre zdravie má omnoho viac 05 - Modified: 2022-07-28 07:08:19 - Feat.: - Title: Ako na bohatú zeleninovú výsadbu?
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
16. august 2022 21:11