Svet začína byť čoraz viac unavený. Poslednú dobu preto spôsobili boom omaľovánky, ktoré si väčšina z nás pamätá len z detských čias. Pomáhajú relaxovať a odbúravať stres. Dopyt je veľký a zareagovať teda museli ich výrobcovia aj výrobcovia pasteliek, píše Kristína Paulenková pre idnes.cz.
Aj keď tomu nič nenasvedčovalo, omaľovánky pre dospelých sa stali fenoménom. Aspoň počas posledného roka či dvoch. V každom kníhkupectve či papierníctve nájdete desiatky až stovky vzorov, pri ktorých dospelý človek vypne, zrelaxuje sa, nájde svoje vnútorné dieťa a oddýchne si tým najjednoduchším spôsobom. „Ide o veľmi nový fenomén, tzv. antistresové omaľovánky sa objavili približne v polovici roku 2015 ako relaxácia či zábava na voľný čas. Dovtedy vychádzali omaľovánky pre dospelých skôr okrajovo v rámci napr. ezoterického žánru (napr. mandaly),“ povedal pre iDnes.cz majiteľ siete kníhkupectiev Jan Kanzelsberger.
Antistresové omaľovánky sa k nám dostali z Ameriky, kde sú veľmi populárne. Relaxačné aktivity sú žiadané ako soľ a aj napriek kurzom háčkovania či meditácii a jógy si aj obyčajné kreslenie našlo svoje miesto pod slnkom. Ako povedala arteterapeutka Hana Kandlerová, upokojujúci účinok omaľovánok vzniká vo chvíli, keď človek nechce na nič myslieť. „Len sa ponorí do sveta farieb a užíva si naplno samotné vyfarbovanie. Nemusíte ani vedieť kresliť, stačí mať tú správnu náladu a chuť,“ vysvetlila. Sama však v praxi využíva spontánne techniky. Výhodou však je, že z vyfarbeného minidielka má človek radosť a s výsledkom sa môže pochváliť aj na sociálnej sieti.
Predajcovia sa snažia uspokojiť záujem a preto pribúda stále viac vzorov či motívov ako mandaly, kvety, zvieratá, abstrakcia či rozprávky. Novinkou už nie sú ani celé knižky s rôznymi motívmi. Kanzelsberger uvádza, že z tých najpredávanejších sa mesačne predajú desiatky až stovky kusov. A aj keď sa to niekomu môže zdať príliš detské, nie je to tak. Dospelácke antistresové omaľovánky sa líšia tvarmi, zložitosťou aj veľmi malými plôškami na vyfarbovanie jednotlivých kúskov motívu.
V Amerike sa za minulý rok predalo 12 miliónov kusov a ich popularita stúpa na celom svete. V roku 2014 sa pritom skoro nepredávali a pred minuloročnými Vianocami to už bol nárast o 70 percent. Tak, ako stúpa predaj omaľovánok, stúpa aj záujem o kvalitné farbičky. Spoločnosť Faber-Castell uviedla, že zaznamenala dvojciferný nárast predaja umeleckých pasteliek.
Táto nová móda so sebou priniesla aj akési vytváranie subkultúr, konajú sa fanúšikovské stretnutia, vytvárajú sa aplikácie do mobilov, vznikajú videá o vyfarbovaní, ale šíria sa aj posmešné príspevky na adresu fanúšikov. „Ako arteterapeutka sa na omaľovánky pozerám ako na relaxačnú techniku pre mamičky na materskej či pre pracujúcich, ktorí potrebujú vypnúť mozog a len tak si vymaľovať obrázok,“ vysvetlila Hana Kandlerová.
Predajci ešte nejaký čas predpokladajú rast záujmu, než sa trh celkom nasýti. Kanzelsberger prirovnal omaľovánky k sudoku. „Napadá mi len porovnanie s týmto podobným fenoménom. To sa v knižnej podobe u nás začalo objavovať okolo roku 2006 a tiež šlo o populárny artikel, ktorého nadštandardná obľuba trvala asi dva roky. V súčasnosti sa sudoku zaradilo medzi štandardné hlavolamy,“ dodal.
Ľudia si vďaka vyfarbovaniu oddýchnu od počítačov a na chvíľku sa nostalgicky vrátia do detstva. Je to jednoduchšie než jóga alebo meditácia, ale na druhej strane zase produktívnejšie než sledovanie televízie. „Deti sa učia byť pri omaľovánkach dospelými a, naopak, dospelí sa pri nich vracajú do detstva,“ uzavrela Kandlerová.