StoryEditor

Z korporátu ku káve: Počas korony stratili klientov z kancelárií, vyrovnali im to zdravotnícke zariadenia

01.07.2021, 15:00
"Aj v covidovej dobe príde zákazník a kúpi si trojpáku za 12-tisíc. Signalizuje to to, že podniky, ktoré vznikajú v tomto náročnom období majú kapitál a si už radšej potrpia na kvalitu. Vyzerá že prežijú tí, pre ktorých bola kvalita na prvom mieste," hovorí Ján Hoľko, ktorý stojí za platformou Kávoholik.

Až 25 rokov sa pohyboval v IT segmente, nakoniec ho zlákal svet kávy. Ján Hoľko sa spoločne so svojím tímom rozhodol vytvoriť platformu Kávoholik. Tá zastrešuje klientom všetko, čo vo svete kávy potrebujú: kávovary, ich servis, kávu, praženie pre privátne značky a tiež edukáciu.

Firmu zastrešuje najmä manažérsky a podarilo sa mu poskladať skvelý tím: pražičku obsluhuje Ján Havránek a stroje má na starosti Pavol Paták. S Jánom Hoľkom sme sa porozprávali o tom, aké je to rozbiehať firmu v čase pandémie, ako Kávoholik funguje a čo ho v tejto branži prekvapilo. Článok vyšiel v spolupráci s Kavickari.sk.

Akou kávou ste dnes začínali deň?

Ristrettom. Našou zmesou Štúr arabica – robusta v pomere 80:20.

Čomu sa vaša firma presne venuje?

Sme platforma, ktorá sa snaží zákazníkovi priniesť všetko zo sveta kávy od A po Z. Podobných firiem na trhu pravdepodobne nie je veľa. A už vôbec nie takých, ktoré vznikli v období koronavírusu.

Aké je to rozbiehať firmu v čase, keď je kávové podhubie už pomerne dobre rozbehnuté?

Je to náročné. Dnes praží veľa ľudí, pretože malé pražičky sú pomerne dobre dostupné. Od 100-gramových až po 5-kilové. Keď však máte dobrých ľudí, podnik sa aj dobre rozbieha. My sme fúrik nevymysleli, ten tu už dávno bol, len sme ho naložili dobrým nákladom. Dali sme dokopy skvelý tím od Danky Capákovej na marketingu, cez dlhoročného pražiara Janka Havránka, až po Paliho Patáka, ktorého v slovenskom kávovom svete skutočne netreba predstavovať. Rozumie kávovým strojom aj káve a už 26 rokov sa venuje servisu a distribúcii kávovarov.

Tomáš Turek

Každý z nás túžil mať spoločnosť, ktorá dokáže zákazníkom ponúknuť kvalitu pod vlastnou značkou. Nefungujeme iba tak, že popresúvame krabice, nastavíme maržu a zákazníka už potom nevidíme. Snažíme sa všetko pokryť pod jednou strechou.

Ako presne funguje váš vzťah s klientom?

Zabezpečujeme osobný a individuálny prístup. Keď nám napríklad zákazníci na sociálnych sieťach napíšu, že chcú poradiť s istým kávovarom, neodmietneme ich z dôvodu, že stroj nekúpili u nás. Navyše, tým, že sa otázky často opakujú, rozhodli sme sa robiť edukačné videá na YouTube. Tiež ukazujeme, ako správne kávovary čistiť. Alebo odpovedáme na otázku: „Ako umývať koťogo, keďže je vyrobené hliníku?“ Odpoveď je pritom úplne jednoduchá: stačí obyčajný saponát. Keď sú otázky technickejšieho rázu – zmäkčovanie vody, rada pri kúpe kávovaru do kaviarne – tu nastupuje Pali Paták s jeho skúsenosťami. Urobí tzv. audit. Ide ku zákazníkovi, zistí, aký typ a koľko hostí k nemu chodí, akú kávu majú najradšej, ďalšie nuansy a až potom sa navrhne riešenie. Či je lepšia jednopáka, dvoj alebo trojpáka a za akú cenu.

V čom je vaša výhoda?

Že sa snažíme vždy mať skladom nielen kávy, ale tiež profesionálne kávovary, čo môže najmä dnes predstavovať pre mnohé firmy zbytočnú finančnú záťaž. Razíme však teóriu, že ak už sa zákazník rozhodne pre pár tisícový kávovar, tak sa mu naň nechce čakať ďalších 6 – 8 týždňov. Možno je prekvapením, že dnes, v covidovej dobe, keď si myslíte, že ľudia šetria, príde zákazník a kúpi si trojpáku za 12-tisíc. Signalizuje to to, že podniky, ktoré vznikajú v tomto náročnom období majú kapitál a si už radšej potrpia na kvalitu a jej udržateľnosť. Čo sa týka trhu s kávou v tomto období, je to ešte stále čerstvé a nedá sa to bilancovať. Vyzerá to však tak, že prežili a prežijú tí, pre ktorých bola kvalita na prvom mieste.

Aký stroj máte doma vy?

Kedysi som pil „espresso“, dve kocky cukru, mlieko a urobil som si z toho také kakao. Dnes s úsmevom spomínam, že keď som sa prvýkrát stretol s chalanmi Palim a Jankom, pýtal som si od nich do kávy mlieko a cukor. Dali mi ale čisté ristretto a naučili ma objavovať chuť kávy. Postupne som začal rozpoznávať chute, o ktorých som prakticky dovtedy ani netušil, že sa dajú v káve nájsť. Domov som si kúpil LELIT Kate.

Tomáš Turek

A to je?

Jednopáka, ktorej výhodou je, že má zabudovaný mlynček. Aj keď možno kolegovia zo servisu by mi v tomto trošku oponovali. Nám s manželkou to však vyhovuje, lebo nezaberá toľko miesta na kuchynskej linke. Navyše parametre pri extrakcii kávy dokážete ovplyvňovať. Ako aj skonštatoval Pali, najpredávanejší produkt minulého storočia, Rancilio Silvia, si dnes prakticky už nikto nekupuje. Dôvodom je, že nie je možné vplývať na teplotu extrakcie, kúpite si malý sáčok kávy za veľa peňazí, donesiete si ho domov a dostanete z neho kyslú vodu. To je spôsobené tým, že káva vyžaduje nižšiu alebo vyššiu teplotu. To sú veci, na ktorých záleží.

Kto tvorí gro vašich klientov?

Momentálne je to dosť atypické. Síce nám prakticky na rok vypadol kancelársky segment, pretože ľudia pracovali z domu, ale vyrovnali to moderné zdravotnícke zariadenia, kde je už káva na recepcii samozrejmosťou. Veľkú radosť mám aj z eshopu, ktorý ľudia začali vnímať a postupne nám objednávky koncových zákazníkov narastajú. Navyše sa títo ľudia vracajú, čo je tá najlepšia spätná väzba.

Keď ste začínali, predstavu o vlastnej pražiarni ste mali, alebo to prišlo postupne?

Prišlo to postupne. Vždy som ale túžil po vlastnej značke nejakého kvalitného produktu, na ktorý by som mohol byť hrdý a raz aj moje deti“. Pracoval som 25 rokov v IT oblasti najskôr v rodinnej firme, potom som šiel robiť pre medzinárodný korporát. Nejakým osudom a spojením istých vecí, som sa spoznal s Palim a Jankom, robili sme kampane, chodili sme s piaggio autíčkami po Slovensku, dávali ľuďom ochutnávať kávu. A tak vznikla vízia, že by mohol vzniknúť Kávoholik, čo bolo niečo, o čom snívali aj chalani. A nakoniec to vyšlo. To, že raz budeme mať takúto platformu a že ju budem riadiť mi pred rokom a pol ani nenapadlo.

A ktorá káva z vašej ponuky chutí najviac vám?

Určite Štúr. Zmes arabiky a robusty v pomere 80:20. Konkrétne ide o štyri druhy arabiky, ktoré dopĺňa prémiová vietnamská robusta. Káva je výborne vyladená tak pre pákové, ako , aj plnoautomatické kávovary. Vďaka tomu je skvelá na domáce použitie do automatu. Máme zákazníkov, od ktorých máme spätnú väzbu, ako sú z tejto chute príjemne prekvapení.

Tomáš Turek

Máme však ale klientov, ktorí uprednostňujú našu kávu- „Beňovského“, čo je v pomere 90:10. A tvorí ju Brazílska a kolumbijská arabika v kombináciis prémiovou vietnamskou robustou. Tiež máme ľudí, ktorým chutí vyslovene „Ostrolúcká“. To je zase indická arabika a robusta v pomere 50:50. Zaujímavosťou je, že káva týchto chutí sa sem za minulého režimu dovážala z Indie. Pravdepodobne preto je táto chuť veľmi blízka práve starším zákazníkom.

A vaša vízia je aká?

V prvom rade sa chceme naplno presadiť a udržať na trhu. Ďalej túžime vybudovať značku, o ktorej budú ľudia vedieť, že je to firma, ktorá poskytne klientovi ohľadom kávy úplne všetko. Ako keď poviete napríklad Rajo: Asi každý vie, že je to slovenská firma, ktorá vyrába mliečne produkty, je to silná značka. To túžime, aby bol aj Kávoholik vo svete kávy. Chceme, aby po nás niečo zostalo a nebolo to len o posúvaní krabíc v sklade. Sme si samozrejme vedomí, že sa bavíme možno až o desiatkach rokov, je za tým veľmi veľa práce.

Možno povznášajúca otázka, ale keby ste mohli na Slovensku zmeniť niečo v kávovej oblasti, čo by to bolo?

Aby bola na prvom mieste kvalita a až potom všetko ostatné. Kvalitnú kávu nekúpite v cene 8 eur za kg. A verím, že tak ako sme sa na Slovensku už takmer zbavili výrazov ako piccolo, či presso, posunieme sa aj v tom, že si budeme vyberať kávu na základe kvality, čerstvosti a nie ceny.

01 - Modified: 2021-02-23 15:53:40 - Feat.: 0 - Title: Vedci prišli na to, pri akej príprave je káva najzdravšia. Najhoršie skončili tie najpopulárnejšie 02 - Modified: 2021-03-25 07:53:27 - Feat.: 0 - Title: Zatvorené kaviarne? Káva aj tak ako jedna z mála odolala pandémii 03 - Modified: 2021-06-05 10:38:09 - Feat.: 0 - Title: Káva dehydruje a nie je vhodné ju piť nalačno: Ako je to s mýtmi o káve, ktoré pozná každý z nás? 04 - Modified: 2021-07-02 09:46:55 - Feat.: 0 - Title: Zmrzlinári Vunhuovci: Cez koronu si ľudia kupovali nanuky v daždi, len aby sme prežili
01 - Modified: 2022-06-24 11:18:56 - Feat.: - Title: Novým veliteľom zoskupenia NATO na Slovensku je český plukovník Bujárek 02 - Modified: 2022-06-23 16:00:00 - Feat.: - Title: Z týchto potravín sa najľahšie chudne: Uľahčia spaľovanie aj zrýchlia metabolizmus 03 - Modified: 2022-06-23 12:06:27 - Feat.: - Title: Agroexpert pre HN: Pšenica sa pre sever Afriky stáva nedostupnou 04 - Modified: 2022-06-23 07:39:10 - Feat.: - Title: Slovensko dostane z fondu obnovy menej. Dôvodom je lepší vývoj ekonomiky 05 - Modified: 2022-06-23 16:42:23 - Feat.: - Title: Juraj Krúpa: Nie je asi nič transparentnejšie ako my. V kuloároch neudržíme nič, každú hádku máte live
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. jún 2022 15:24