StoryEditor

Učiteľ Peter Farárik: Aj na dedinách sú školy, ktoré inšpirujú celé Slovensko

07.09.2021, 00:00
Zažil učenie na súkromnej aj štátnej škola a tvrdí, že majú rovnaké možnosti docieliť, aby ich žiakov učenie bavilo.

Svojho času ste sa vyjadrili, že sa to s kritikou slovenského školstva dosť preháňa. Stále si za tým stojíte?

To som povedal? Ale áno, niekedy sa naozaj príliš kritizuje, alebo len tak zo zvyku. Sčasti sú na to, samozrejme, dôvody. No príliš sa pri tom zovšeobecňuje. V spoločnosti celkovo vznikol obraz, že naše školstvo je úplne úbohé, čo sa naozaj nedá povedať plošne. Medzi školami sú veľké rozdiely. To, že mladí ľudia odchádzajú na vysoké školy do zahraničia, sa veľakrát poháňa aj tým, že imidž slovenských vysokých škôl je zlý. Nie je to však úplne namieste. Nie každá škola je super, ale dovolím si povedať, že niektoré katedry a odbory sú kvalitné aj na Slovensku. Aj medzi základnými a strednými školami sú veľké rozdiely.

Je teda nemožné hovoriť o našom školstve ako celku?

Môžeme o ňom hovoriť ako o celku, ale tým ho priemerujeme. A vieme, že priemer môže skresľovať a býva zradný. Môžeme sa tak porovnávať so zahraničím, ale naše lepšie školy sa v takomto porovnaní stratia.

Dokonca platí, že rozdiely bývajú aj medzi triedami, že je dôležité, aký konkrétny učiteľ v nich učí. Kvalita poskytovaného vzdelania tak môže byť odlišná aj v rámci jednej školy.

Nie je však práve toto slabina slovenského školstva? O celkovej kvalite predsa rozhodujú najslabšie články.

Samozrejme, nemalo by to tak byť. Aj cieľom ministerstva a reformy vzdelávacieho systému je, aby dieťa získalo kvalitné vzdelanie na ktorejkoľvek škole zaradenej v systéme škôl. Na druhej strane, rozdiely v kvalite zákonite zostanú. Ideálny stav, v ktorom je každá škola dokonalá, neexistuje nikde na svete. Učitelia sú rôzni, aj školy musia byť rôzne. No malo by sa to aspoň približovať. Príkladom rôzne kvalitných učiteľov na školách som chcel poukázať skôr na niečo iné. Kritika nášho školstva totiž smeruje často k tomu, že nech sa škola akokoľvek snaží, nedokáže poskytnúť kvalitné vzdelávanie, lebo je zle nastavený systém. Vychádza sa z toho, že máme zastarané kurikulum, teda obsah toho, čo sa žiaci v škole učia, že je to celé zlé a akýmkoľvek spôsobom k tomu škola pristúpi, nemôže z toho vzniknúť niečo dobré.

A toto podľa vás nie je pravda.

Ani ja sám netvrdím, že súčasné kurikulum je ideál, našťastie sa to práve v tomto období začína meniť. No aj v súčasnom nastavení majú učitelia relatívne veľkú slobodu. A často si to neuvedomujú. Školy dnes môžu robiť mnoho po svojom, učiť napríklad v 90-minútových blokoch, vyučovať vekovo zmiešané skupiny, organizovať tematicky, projektovo a rôzne inak zamerané dni, vytvoriť si vlastné predmety, učiť zážitkovo, bádateľsky. V podstate ich na to ministerstvo aj vyzýva, v oficiálnych dokumentoch je to dávno uvedené. Nikde sa nepíše – postavte sa pred tabuľu a hustite 45 minút...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2021-03-07 20:10:24 - Feat.: 0 - Title: Ocenený Peter Pallo: Učitelia musia byť odvážnejší 02 - Modified: 2021-03-14 21:32:15 - Feat.: 0 - Title: Ktorý učiteľ by mal dostávať viac peňazí ako ostatní?
01 - Modified: 2022-08-18 15:24:20 - Feat.: - Title: Ministri obrany susedných krajín rokovali o ochrane Slovenska. S Naďom podpíšu dohodu o spolupráci 02 - Modified: 2022-08-17 22:00:00 - Feat.: - Title: Dom v bratislavskej Ľudovej štvrti príjemne vybočuje z radu. Spája moderné aj pôvodné 03 - Modified: 2022-08-17 12:00:22 - Feat.: - Title: Český balkanista pre HN: Veľa Srbov cíti spriaznenosť s Ruskom 04 - Modified: 2022-08-18 12:00:00 - Feat.: - Title: Egocentrický predátor: Sériový vrah žien Jozef Slovák svoje obete škrtil a ubil na smrť 05 - Modified: 2022-08-18 06:02:07 - Feat.: - Title: Oxford stojí talentovanú študentku desaťtisíce eur. Väčšinu financií vyzbierala od Slovákov (rozhovor)
menuLevel = 2, menuRoute = style/osobnosti, menuAlias = osobnosti, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. august 2022 03:44