Marketingové oznámenia sa podľa výskumu podobajú reklamám cieleným na ženy, ktoré sa v minulosti používali na propagáciu škodlivých výrobkov ako tabak či alkohol. FOTO: Pixabay
StoryEditor

Sila informácií či reklamy? Firmy využívajú feministické posolstvá na propagáciu zdravotníckych testov

16.02.2024, 09:32
Autor:
ČTKČTK

"Problém spočíva v spôsobe, akým komerčný marketing tlačí k zdravotníckym zásahom oveľa väčšie skupiny žien," hovorí odborníčka.

Spoločnosti využívajú feministické posolstvá týkajúce sa psychického a fyzického zdravia žien na propagáciu zdravotníckych testov a rôznych metód liečby, informoval portál The Guardian s odvolaním sa na štúdiu austrálskych vedcov zverejnenú v odbornom časopise British Medical Journal.

Nutné alebo len prospešné?

Tieto marketingové oznámenia sa podľa výskumu podobajú reklamám cieleným na ženy, ktoré sa v minulosti používali na propagáciu škodlivých výrobkov ako tabak či alkohol. Štúdia upozornila, že v dôsledku toho sú ženy potenciálne vystavené situáciám, akou je zbytočná liečba.

Dochádza k tomu prostredníctvom oznámení, ktoré nabádajú k prevzatiu zodpovednosti za zdravotný stav. Niektoré aplikácie pre sledovanie menštruačného cyklu podľa vedcov tvrdia, že sú schopné diagnostikovať reprodukčné ťažkosti, ako je syndróm polycystických vaječníkov a sľubujú zlepšenie "kontroly nad telom, hoci dôkazy o presnosti a prínose sú obmedzené".

"Problém nie je v používaní zdravotníckych technológií, testov a liečby. Mnoho žien z nich má veľký prospech a zlepšujú kvalitu ich života," opísali autori štúdie pod vedením Tessy Coppovej. "Problém spočíva v spôsobe, akým komerčný marketing tlačí k zdravotníckym zásahom oveľa väčšie skupiny žien," dodali.

V informáciách je sila. Aj v reklame

Upozornili tiež na propagáciu AMH testu (meria hladinu antimülleriánskeho hormónu v krvi). Test súvisí s množstvom vajíčok vo vajíčkách, ale nedokáže spoľahlivo predpovedať šance na počatie. Napriek tomu ho mnoho kliník zaoberajúcich sa liečbou neplodnosti predáva ako nástroj na podporu otehotnenia a používajú frázy ako "v informáciách je sila" a "preberte kontrolu nad svojou plodnosťou".

Jedna z autoriek štúdie Brooke Nickelová uviedla, že by sa nemala klásť zodpovednosť na jednotlivé ženy, aby sa v zdravotných oznámeniach orientovali a rozumeli všetkým možným prínosom a rizikám produktov.

"Zodpovednosť by mala byť z veľkej časti prenesená na spoločnosti, ktoré tieto zásahy propagujú, aby jasnejšie informovali o ich obmedzeniach," spomenula.

01 - Modified: 2024-02-04 19:19:25 - Feat.: 0 - Title: Dve desaťročia Facebooku. Siete, ktorá mala spájať, ale rozdeľuje 02 - Modified: 2023-12-09 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šťastný život nie je ľahký: Poznáte paradoxy spokojnosti? 03 - Modified: 2023-12-06 14:52:43 - Feat.: 0 - Title: Paradox cvičenia: Čím viac športujete, tým väčšie vám hrozí riziko
01 - Modified: 2025-07-13 11:48:22 - Feat.: - Title: Firma musí prideliť tehotnej žene prácu neohrozujúcu jej tehotenstvo, tvrdí odborník 02 - Modified: 2025-07-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Prejsť dosť krokov, správne jesť. Prečo sme posadnutí zlepšovaním a aká je daň honby za dokonalejším ja 03 - Modified: 2025-07-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Necenzurovaný pohľad za oponu: Taký je tento otvorený rozhovor s Janom a Pavlínou Saudekovcami 04 - Modified: 2025-07-09 05:30:00 - Feat.: - Title: Árijský ideál, heterosexualita aj vzhľad Vikingov? Mýtus. V čom sme sa mýlili a aká je skutočnosť? 05 - Modified: 2025-07-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Doba peciválov: Polovica detí nie je denne vonku ani hodinu. Prečo prestávame chodiť von?
menuLevel = 2, menuRoute = style/osobnosti, menuAlias = osobnosti, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
13. júl 2025 20:33