Ministerstvo financií SR uvádza, že kým v roku 2013 bolo v nevyhovujúcom stave asi 9 percent všetkých vtedajších mostov, minulý rok to už bolo 34 pecent z celkového počtu 8 299 mostov. Diaľničných aj tých na cestách prvej až po tretiu triedu. 29 mostov na cestách prvej triedy je v havarijnom stave. Hoci štát v roku 2023 opravil alebo zrekonštruoval 20 nevyhovujúcich mostov, ďalších 143 medzitým do tejto kategórie spadlo.
Najstaršie slovenské mosty
„Za najstarší zachovaný je považovaný most v Dravciach z 13. storočia, je to maličký most, taká kamenná klenba s rozpätím necelých štyroch metrov“, povedal pre TÉMU Doc. Ing. Peter Paulík, PhD. z Katedry betónových konštrukcií a mostov STU v Bratislave a autor oceňovanej knihy Mosty na území Slovenska.
„Druhý najstarší je v obci Leleš, je zo 14. storočia a je väčší. Má síce malé klenby, ale celková dĺžka mosta je okolo 30 metrov. S najstaršími mostami je to však ako so storočnou sekerou – štyrikrát na nej vymenili drevenú násadu, trikrát hlavu. Sekera má sto rokov, ale storočné na nej nie je nič. Podobne je to s najstaršími mostami – niekedy je ťažké povedať, čo je na nich ešte pôvodné“, dodáva doc. Paulík.
Presný vek stavby sa dá dohľadať väčšinou z kroník obcí. „Zachytiť sa dá aj na úplných drobnostiach, napríklad som našiel v kronike text, ako z o...
Zostáva vám 85% na dočítanie.