Spomeniete si na nejaký kuriózny prípad, ktorý ste riešili?
Niektoré prípady človeku nikdy nevymiznú z pamäti. Spomínam si na jednu situáciu – asi týždeň po tom, čo som nastúpil na oddelenie. Vtedy sme boli iba dvaja lekári, primár a ja ako nováčik. Primár si hneď vzal dovolenku a ja som zostal na oddelení sám. Nebol som síce úplný začiatočník, pretože som už niekoľko rokov pôsobil ako pomocná vedecká sila v Ústave súdneho lekárstva Fakulty všeobecného lekárstva v Prahe u profesora Tesařa a môj otec tiež pracoval ako súdny lekár v Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe. Mal som teda aj možnosť telefonickej konzultácie, keby bolo treba, ale inak som bol odkázaný sám na seba – nebolo možné, tak ako dnes, niečo nafotiť a okamžite poslať na posúdenie. A asi po týždni mi priviezli pätnásťročnú dievčinu, ktorá doma náhle zomrela.
Ako sa to stalo?
Vykukla z poschodia nového rodinného domu do záhrady, kde boli jej rodičia, a s výkrikom sa zrútila späť do izby a zomrela.
Desivé aj veľmi zvláštne... Ako ste sa s tým vyrovnali?
Pri pitve som si všimol belavý pľuzgierik na dlani. Mal som podozrenie, že by mohlo ísť o úraz elektrickým prúdom. Polícia však tvrdila, že v izbe žiadny zdroj elektrického prúdu nebol. Počkal som na mikroskopické preparáty – a pod mikroskopom bolo úplne jasné, že pľuzgier vznikol pôsobením elektrického prúdu. Napriek tomu polícia naďalej tvrdila, že ich technik v izbe žiadne nebezpečenstvo nenašiel.
A čo vy?
Trval som na svojom závere – do protokolu som napísal, že príčinou smrti bol úraz elektrickým prúdom. Nakoniec polícia prizvala znalca v odbore elektro, ktorý pri obhliadke zistil, že vonkajší parapet vyrobený z medi bol pod napätím. Elektrický prúd prenikal múrom na vzdialenosť viac ako meter a pol, pretože nad oknom bol voľne do steny vyvedený neodizolovaný vodič pripravený na inštaláciu anténneho zosilňovača. Keď sa dievčina o parapet oprela, prúd ju zasiahol a smrteľne poranil.
Máte ďalší zaujímavý prípad z praxe?