StoryEditor

Štát chystá úľavy pre e-autá

20.07.2016, 00:00
Do roku 2020 má byť na Slovensku 10-tisíc elektromobilov. Je ich len 370.

Japonsko má viac nabíjacích staníc pre elektromobily ako benzíniek. Konkrétne až štyridsaťtisíc. Na Slovensku ich máme sto a rozvoj elektromobility je u nás stále v plienkach. Ministerstvo hospodárstva zverejnilo stratégiu, ako plánuje s elektrickými autami naložiť, no pomôcť má aj Brusel.

Po slovenských cestách jazdí 370 elektromobilov. Štát chce do roku 2020 toto číslo zvýšiť na rekordných 10-tisíc. Napriek tomu, že celosvetový trend je, že počet e-áut sa každý rok zdvojnásobí, u nás takýto nárast nehrozí. „Na Slovensku je toto číslo mierne nižšie, ale zapadá do trendu. To, že týchto áut je na cestách málo, je dané tým, že sme stále iba na začiatku tejto krivky. Je to spôsobené z veľkej časti práve pasivitou štátu v danej oblasti,“ povedal manažér Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Jaroslav Sýkora.

Dotácie pre vlastníkov
Zahraničné štáty podporujú priamo majiteľov elektromobilov. Odpúšťajú im diaľničné poplatky, dávajú im daňové úľavy či iné formy dotácií. Rezort hospodárstva tvrdí, že u nás sa na tom pracuje tiež. Ministerstvo chce podporovať kúpu elektromobilov priamou subvenciou ceny vozidla aj daňovými zvýhodneniami. Štát by mal fyzickým osobám odpustiť poplatok za prvý zápis do evidencie vozidiel, DPH pri kúpe auta, u právnických osôb sa použije špeciálna schéma odpisovania. „Konkrétny model priamej podpory plánuje rezort predstaviť v letných mesiacoch,“ povedal hovorca rezortu Maroš Stano.

Výnimkou vo svete nie je ani používanie osobitných jazdných pruhov pre elektrické autá alebo ich vstup na pruhy pre autobusy či parkovanie zadarmo. U nás by tieto opatrenia dostali na starosť samosprávy. „Parkovacia politika sa momentálne pripravuje. Je možné, že s cieľom motivovať využívanie elektromobilov, budú mať elektromobily nižšie parkovné, napríklad o polovicu,“ povedala na margo plánovaných opatrení hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.

Budú nové nabíjačky
Medzičasom s rozvojom pomôže Európska únia. V rámci iniciatívy EAST-E, na ktorej sa podieľame s Čechmi a Chorvátmi, majú na Slovensku vzniknúť park and ride lokality. Zatiaľ ich však bude len päť a realizovať sa budú pri železničných staniciach. Ide vlastne o záchytné parkoviská s nabíjačkami. Okrem toho je súčasťou projektu vznik ďalších pätnástich nabíjacích staníc. Príspevok na rozvoj je 1,7 milióna eur, informoval rezort dopravy.

Cez poľsko-slovenskú iniciatívu FastEvNet, na ktorú sme dostali 3,3 milióna eur, sa má u nás zase postaviť desať iných rýchlonabíjacích staníc. V Poľsku ich pribudne 75 a spolu by mali zabezpečiť lepšie prepojenie pri cestovaní krajinami.

Konkrétnejšie opatrenia zo strany štátu budú známe až v októbri, keď sa na rokovanie vlády dostane dokument z dielne ministerstva hospodárstva o alternatívnych palivách.


Nabíjacie stanice spoplatnia postupne všetci
Jaroslav Sýkora, Slovenská asociácia pre elektromobilitu

Koľko je elektromobilov na Slovensku?
Ku koncu roka 2015 to bolo približne 370 vozidiel. Aktuálnejšie počty zatiaľ nie sú známe, ale do konca roka 2016 predpokladáme stav niekde v rozmedzí 500 – 600 vozidiel.

Máme na Slovensku málo nabíjacích staníc?
Nabíjacia infraštruktúra je pre dnešné potreby dobrá, predovšetkým sieť rýchlonabíjacích staníc je dostatočne hustá a strategicky rozmiestnená po celom území. Z veľkej časti však bola vybudovaná ako minimálny základ pre najbližšie roky. Treba si uvedomiť, že každoročne sa celkový počet elektromobilov na Slovensku zdvojnásobí oproti stavu z minulého roku a daná infraštruktúra rozhodne nemá kapacity nárazovo rásť rovnakým tempom. Takže ak sa tu niečo nezmení, infraštruktúra nebude postačovať počtu vozidiel počas nasledujúcich rokov.

Ako je to s cenou dobíjania?
V súčasnosti je spoplatnené iba používanie staníc GreenWay, čo je najväčší poskytovateľ nabíjania na Slovensku. V niekoľkých ojedinelých prípadoch je nabíjanie zahrnuté v cene inej služby, napríklad za použitie plateného parkoviska, hotela, reštauračného zariadenia. Aj iní prevádzkovatelia nabíjania vnímajú otázku spoplatnenia a je zrejme iba otázkou času, keď službu postupne spoplatnia aj ostatní.

Môže vodič na Slovensku kúpou a používaním elektromobilu ušetriť? Alebo je to nemožné a elektromobily sú len pre ekologických nadšencov?
Jazdou elektromobilom je dnes možné dostať sa pri súčasných cenách elektriny na úroveň možno dve eurá na sto kilometrov, čo je zásadne menej ako pri spaľovacích motoroch. Oproti novému úspornému benzínovému autu so spotrebou približne 5 l/100km je to asi tretina nákladov. Problémom je vysoká obstarávacia cena vozidla, ktorá je dnes vyššia ako pri benzínových autách. Jednoducho povedané, úsporu možno dosiahnuť, pokiaľ jazdíte veľa. Ideálne, ak najazdíte, povedzme, 30-tisíc kilometrov ročne.

Bolo by dobrým nápadom šrotovné, teda že by majitelia za svoje staré auto dostali príspevok na kúpu nového elektromobilu?
Určite áno. Všetky krajiny, kde elektromobilita prosperuje, zaviedli nejakú formu podpory pri nákupe vozidla. Príspevky, odpustenie DPH alebo spotrebných daní viazaných na produkciu emisií či šrotovné.

Podpora pre elektromobily vo svete

Japonsko:
Vláda poskytuje jednorazový príspevok na nákup e-auta vo výške 7 800 eur a odpustenie ďalších poplatkov, ako napríklad daň podľa hmotnosti či prihlasovacia daň. Okrem toho majú šoféri počas prvých piatich rokov prevádzky 50-percentnú úľavu na cestnej dani.

Kalifornia: Daňová úľava pre nové elektrické vozidlá, ktorej výška závisí od veľkosti batérie. Maximálne je to však zhruba 7-tisíc eur. Druhou zložkou úľavy je spätné preplatenie maximálne 2-tisíc eur v závislosti od konkrétneho modelu auta. Vozidlá tiež môžu využívať „high occupancy“ jazdné pruhy, ktoré sú inak vyhradené pre vozidlá s väčším počtom pasažierov. Viaceré mestá umožňujú bezplatné parkovanie.

Nemecko: Oslobodenie od platenia cestnej dane počas piatich rokov od prvého prihlásenia vozidla.

Rakúsko: Oslobodenie od jednorazovej dane a tiež od spotrebnej a cestnej dane. Pre podniky je dotácia na nákup elektrických vozidiel vo výške 30 percent z kúpnej ceny a v prípade využitia elektromobilov na účely cestovného ruchu je dotácia až do výšky 50 percent.

Nórsko: Odpustenie mýtnych poplatkov a cestnej dane, parkovanie na verejných parkovacích miestach zdarma a možnosť využívať jazdné pruhy pre autobusy.

Estónsko: V Estónsku sa kúpa elektrických áut dotuje až do výšky 18-tisíc eur. Nabíjací stojan štát podporí tisíc eurami.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.
01 - Modified: 2024-12-15 07:50:00 - Feat.: - Title: V umelej inteligencii dominuje západné videnie sveta, to vytvára predsudky o mnohých krajinách 02 - Modified: 2024-12-15 07:00:00 - Feat.: - Title: O ľudských právach v menej rozvinutých krajinách rozhodujú tí, ktorí ich nežijú 03 - Modified: 2024-12-14 09:02:55 - Feat.: - Title: Znečistenie ovzdušia v Afrike ohrozuje milióny ľudí 04 - Modified: 2024-12-14 08:52:45 - Feat.: - Title: Ekocída ako zločin: Tichomorské štáty žiadajú zmenu právneho systému 05 - Modified: 2024-12-08 06:40:00 - Feat.: - Title: Indonézia v plnení klimatických cieľov zaostáva, v energetike stále dominuje uhlie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 07:30