StoryEditor

Šéf Škoda Auto pre HN: V predajoch elektromobilov sme suverénne poslední v Únii. Myslíme si, že nás to obíde

15.01.2023, 00:00

V rozhovore s konateľom Škoda Auto Slovensko Jaroslavom Hercogom sa dozviete:

  • Aký vývoj na trhu očakáva v nasledujúcich mesiacoch. 
  • Prečo môže model Fabia čoskoro skončiť.
  • Aké sú dodacie lehoty jednotlivých modelov a čo urobí dnešná situácia s cenami vozidiel.

Aktuálny rok poznačilo množstvo faktorov. Po pandémii prišla čipová kríza, problémy v logistike, inflácia... Ako ste sa dokázali s týmito problémami vyrovnať?

Nikto z nás takúto komplikovanú situáciu nezažil. Naučili sme sa žiť v covidovom režime. Následne sme sa museli naučiť pracovať s popretŕhanými logistickými cestami a do toho prišiel konflikt na Ukrajine, kde sme mali dodávateľov káblových zväzkov. Navyše nás zasiahol aj požiar u jedného z dodávateľov, čo bol veľký problém. Naše fabriky potom nedokázali uspokojiť dopyt v takej miere, o akú mali klienti záujem.

Západná Ukrajina, kde sa nachádza väčšina dodávateľov káblových zväzkov, nebola vojnou taká zasiahnutá ako zvyšok. Bol nedostatok týchto komponentov až takým problémom?

Ako hovoríte, naši dodávatelia sú predovšetkým na západe. Spočiatku však boli útoky aj tam, čo výrazne ochromilo ich prevádzkyschopnosť. Je pravda, že následne sa vrátila situácia do normálu. Išlo však o výpadky, ktoré sa na našej produkcii významne podpísali.

V priemernom vozidle sa nachádza päť kilometrov káblov. Pre ich nedostatok stáli výrobné prevádzky Škody zhruba dva mesiace. Urobili ste opatrenia, aby sa problém v budúcnosti nezopakoval?

Predovšetkým bola zasiahnutá výroba elektromobilu Enyaq, kde zväzky zohrávajú dôležitú úlohu. Môžeme ho prirovnať ku krvnému riečisku u človeka. Bez neho auto nevznikne. Táto situácia našťastie trvala len dva mesiace. Som rád, že ide o problém, ktorý je za nami. Dlhoročná stratégia dodávateľov bola centralizovať sa a využívať výhody z rozsahu. Začiatok vojny alebo covid nám ukázali, že je potrebné riziká diverzifikovať. S oboma nikto nerátal. Prídete o spomínanú výhodu, no musí sa nájsť kompromis. Aj z tohto dôvodu bola časť výroby káblových zväzkov presunutá do Mladej Boleslavi a na iné miesta, kde sme rovnakú činnosť robili v minulosti. Primárne chceme zostať u dodávateľov na Ukrajine a podporiť ich priemysel.

Po modeli Octavia je veľký dopyt, no zároveň sú v jeho prípade aj dlhé dodacie lehoty. Tiež sú spôsobené predchádzajúcim problémom s káblovými zväzkami?

Ide o kombináciu faktorov. Väčšiu úlohu ako káblové zväzky zohral spomínaný požiar u dodávateľa, ktorý zabezpečuje výplň do dverí. Rozdiel v prípade tohto výpadku bol v tom, že tu sme vedeli auto vyrobiť a dodatočne ho skompletizovať. V prípade zväzkov sa to nedalo. Stále však, i keď v podstatne nižšej miere, nemôžeme využiť svoju kapacitu výroby a dopyt zákazníkov pre nedostatok komponentov. Predovšetkým čipov.

Šéf Volkswagenu Bratislava Oliver Grunberg v rozhovore pre HN uviedol, že pre problémy v logistike vyrábajú najmä to, čo im umožňujú dostupné diely. Je to prípad Škody?

Pozitívom, ktoré nás naučila táto situácia, je podstatne ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-08 23:00:53 - Feat.: 1 - Title: Predajcovia áut vidia svetlo na konci tunela, Slovensko však môže znova pocítiť pandémiu z Číny 02 - Modified: 2022-12-25 14:06:55 - Feat.: 1 - Title: Čo čaká automobilový priemysel v roku 2023? Stále budú chýbať čipy a zelený tlak Bruselu 03 - Modified: 2022-12-24 18:33:31 - Feat.: 1 - Title: Investičná otočka priniesla miliardy eur a tisícky miest. Krúžia okolo nás príležitosti väčšie ako Volvo 04 - Modified: 2022-12-22 14:30:00 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Legendárny nemecký podnik investuje pri Bratislave, do Volkswagenu prinesie veľkú zmenu 05 - Modified: 2022-12-21 23:05:24 - Feat.: 1 - Title: Šéf bratislavského VW pre HN: V Číne pre covid opäť odstavujú výrobu. O pár mesiacov nás to dobehne 06 - Modified: 2022-12-09 23:01:03 - Feat.: 1 - Title: Škoda odrazila na Slovensku tlak ázijských konkurentov. Predaje teraz lámu rekordy (+grafy)
01 - Modified: 2024-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Spodná voda, žaloba aj zbabraný megatender. Volvo v Košiciach napreduje podľa plánu, no veľká brzda je štát 02 - Modified: 2024-12-25 18:30:00 - Feat.: - Title: Ideme proti prúdu, štátna kasa sa môže opäť oprieť o automotive. To sa môže rýchlo zmeniť, varuje odborník 03 - Modified: 2024-12-24 18:09:16 - Feat.: - Title: V Londýne sa konala tradičná vianočná aukcia mäsa, budúcnosť je však neistá 04 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon 05 - Modified: 2024-12-12 16:40:02 - Feat.: - Title: Nemecký minister hospodárstva navrhuje daňové stimuly na podporu elektromobility
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. december 2024 01:46