Aktuálny rok poznačilo množstvo faktorov. Po pandémii prišla čipová kríza, problémy v logistike, inflácia... Ako ste sa dokázali s týmito problémami vyrovnať?
Nikto z nás takúto komplikovanú situáciu nezažil. Naučili sme sa žiť v covidovom režime. Následne sme sa museli naučiť pracovať s popretŕhanými logistickými cestami a do toho prišiel konflikt na Ukrajine, kde sme mali dodávateľov káblových zväzkov. Navyše nás zasiahol aj požiar u jedného z dodávateľov, čo bol veľký problém. Naše fabriky potom nedokázali uspokojiť dopyt v takej miere, o akú mali klienti záujem.
Západná Ukrajina, kde sa nachádza väčšina dodávateľov káblových zväzkov, nebola vojnou taká zasiahnutá ako zvyšok. Bol nedostatok týchto komponentov až takým problémom?
Ako hovoríte, naši dodávatelia sú predovšetkým na západe. Spočiatku však boli útoky aj tam, čo výrazne ochromilo ich prevádzkyschopnosť. Je pravda, že následne sa vrátila situácia do normálu. Išlo však o výpadky, ktoré sa na našej produkcii významne podpísali.
V priemernom vozidle sa nachádza päť kilometrov káblov. Pre ich nedostatok stáli výrobné prevádzky Škody zhruba dva mesiace. Urobili ste opatrenia, aby sa problém v budúcnosti nezopakoval?
Predovšetkým bola zasiahnutá výroba elektromobilu Enyaq, kde zväzky zohrávajú dôležitú úlohu. Môžeme ho prirovnať ku krvnému riečisku u človeka. Bez neho auto nevznikne. Táto situácia našťastie trvala len dva mesiace. Som rád, že ide o problém, ktorý je za nami. Dlhoročná stratégia dodávateľov bola centralizovať sa a využívať výhody z rozsahu. Začiatok vojny alebo covid nám ukázali, že je potrebné riziká diverzifikovať. S oboma nikto nerátal. Prídete o spomínanú výhodu, no musí sa nájsť kompromis. Aj z tohto dôvodu bola časť výroby káblových zväzkov presunutá do Mladej Boleslavi a na iné miesta, kde sme rovnakú činnosť robili v minulosti. Primárne chceme zostať u dodávateľov na Ukrajine a podporiť ich priemysel.
Po modeli Octavia je veľký dopyt, no zároveň sú v jeho prípade aj dlhé dodacie lehoty. Tiež sú spôsobené predchádzajúcim problémom s káblovými zväzkami?
Ide o kombináciu faktorov. Väčšiu úlohu ako káblové zväzky zohral spomínaný požiar u dodávateľa, ktorý zabezpečuje výplň do dverí. Rozdiel v prípade tohto výpadku bol v tom, že tu sme vedeli auto vyrobiť a dodatočne ho skompletizovať. V prípade zväzkov sa to nedalo. Stále však, i keď v podstatne nižšej miere, nemôžeme využiť svoju kapacitu výroby a dopyt zákazníkov pre nedostatok komponentov. Predovšetkým čipov.
Šéf Volkswagenu Bratislava Oliver Grunberg v rozhovore pre HN uviedol, že pre problémy v logistike vyrábajú najmä to, čo im umožňujú dostupné diely. Je to prípad Škody?
Pozitívom, ktoré nás naučila táto situácia, je podstatne ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.