Náš trh s najväčším počtom vyrobených vozidiel na obyvateľa sa musí pripraviť na najnovšie rozhodnutie Bruselu. Tým je koniec spaľovacích motorov už o menej ako 12 rokov. FOTO: Reuters
StoryEditor

Pilieru našej ekonomiky hrozia otrasy. Slovenský automotive čakajú pre kroky Bruselu krušné časy

15.02.2023, 19:30
  • Bratislavská automobilová fabrika je v celom koncerne Volkswagenu priekopníkom v elektromobilite.
  • Len nedávno potvrdila, že v nasledujúcom období budú plne elektrifikované aj u nás vyrábané vlajkové lode – luxusné modely SUV.
  • K závodu v hlavnom meste sa však musia pridať aj ostatné slovenské automobilky vrátane dodávateľov. 
  • Na krk celému sektoru totiž dýcha najnovšie rozhodnutie Bruselu aj čoraz viac expandujúca Čína. 

Viete, kde bol vyrobený prvý hybrid jedného z najväčších výrobcov automobilov na svete – Volkswagenu? Väčšina by zrejme povedala Nemecko, no v skutočnosti to bola Bratislava. Výrobná báza koncernu v Devínskej Novej Vsi sa totiž už v roku 2010 blysla pomerne odvážnym projektom, ktorý doslova vytvoril základ pre vývoj a výrobu čisto elektrických áut z dielne Wolfsburgu. Pilotnou elektrifikáciou prešla vlajková loď Touareg.

To však nebolo jediné prvenstvo slovenského závodu v tejto oblasti. Už o tri roky neskôr totiž ako prvý v celom koncerne vyrábal ozajstný elektromobil. Bol ním Volkswagen e-up! a nasledujúce roky sa v portfóliu objavili ďalšie plne elektrické či hybridné modely.

image

Spaľováky skončia. Europarlament schválil povinnú elektromobilitu od roku 2035

Smerovanie politík aj krokov výrobcov k elektromobilite bolo postupom času čoraz jasnejšie. Bratislavská fabrika by v konečnom dôsledku aj tak nemala na výber. Očakávania tento týždeň potvrdil aj Brusel. V utorok schválil koniec „spaľovákov“ od roku 2035.

Názory sú rôzne, a zatiaľ čo europoslankyňa Sara Cerdasová z Portugalska v mene európskych socialistov uviedla, že „zmena bude dobrá pre trh“, nemecký kresťanský demokrat Jens Gieseke zas vyslal veľavravný signál znejúci „zastavme šialenstvo“. HN analyzovali, ako sa novinka prejaví na pilieri slovenskej ekonomiky – automobilovom priemysle.

Tlak vyvíjajú politici, pridáva sa k nim Čína

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-02-21 14:55:25 - Feat.: 0 - Title: Megainvestícia sa nám vzďaľuje, byty sú po rokoch lacnejšie. Dobré správy hlásia aj Mochovce (Brífing HN) 02 - Modified: 2023-01-29 14:59:45 - Feat.: 1 - Title: Veľké plány pre žilinskú Kiu. Chystajú sa zmeny vo výrobe automobilov 03 - Modified: 2023-01-27 08:10:36 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Vo Volkswagene využijú inflačnú doložku. Mzdy porastú takmer o 200 eur 04 - Modified: 2023-01-14 23:02:34 - Feat.: 1 - Title: Šéf Škoda Auto pre HN: V predajoch elektromobilov sme suverénne poslední v Únii. Myslíme si, že nás to obíde
01 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 02 - Modified: 2024-11-03 11:41:34 - Feat.: - Title: Američania ukázali najnovšie čísla, košická Steelka je v pluse. Pomohol im nečakaný faktor 03 - Modified: 2024-10-31 11:44:10 - Feat.: - Title: Jaguar Land Rover v Nitre zvýši od novembra mzdy zamestnancov 04 - Modified: 2024-10-31 10:13:46 - Feat.: - Title: Stellantisu v treťom štvrťroku klesli tržby, dodal menej vozidiel na väčšinu trhov 05 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 09:11