Pri každoročnom zadávaní objednávok železničnej dopravy to mal štát donedávna pomerne jednoduché. Väčšinu spojov si zabezpečoval cez jediného dopravcu – vlastnú Železničnú spoločnosť Slovensko.
Výnimkou zostáva iba linka medzi Bratislavou a Komárnom, ktorá slúži ako testovací priestor pre súkromných prevádzkovateľov. Momentálne ju obsluhuje Leo Express, predtým tam pôsobil aj RegioJet.
Tento jednotný model však smeruje ku koncu. V priebehu nasledujúcich rokov bude štát povinný vypísať tendre na všetky trate a umožniť tak vstup aj ďalším hráčom popri štátnom dopravcovi. Ide o takzvanú liberalizáciu tratí, ktorú rezort dopravy na čele s ministrom Jozefom Rážom pred pár dňami predstavil na vláde.
Zrejme ste si už materiál s návrhom liberalizácie tratí stihli preštudovať. Aké sú vaše prvé dojmy? Vidíte seriózne vôľu otvárať trh pre ďalších dopravcov?
V prvom rade chcem oceniť, že ministerstvo prišlo s uceleným harmonogramom, ktorý síce zrejme nie je záväzný, ale hovorí už o všetkých spojoch. Vidím tam jedinú vážnu chybu. Aby sa kvalita železníc na Slovensku výrazne zlepšila, je potrebné dať do výroby nové súpravy.
Ak má železnica rásť, musí sa výrazne zlepšiť kvalita. A to sa dá dosiahnuť len pomocou moderných súprav, čo sú nízkopodlažné klimatizované vlaky. Na ich výrobu treba minimálne tri až štyri roky. Dnes síce ministerstvo hovorí o troch rokoch, ale je to aj vrátane samotnej súťaže na dopravcu, ktorá môže trvať rok. Na výrobu tak zostávajú iba dva roky. To vnímam ako hlavný problém, všetko ostatné je v poriadku.
Slovensko má na presúťaženie čas do roku 2030. Dopravný analytik Jiří Kubáček tvrdí, že sa pomocou určitého paragrafu dá prevádzka liniek štátnym dopravcom na nejaký čas predĺžiť. Úplne hraničný dátum, dokedy nám Brusel umožnil trate tendrovať, má byť koniec roka 2032. Je to naozaj tak?
Áno, ale ten paragraf hovorí o tom, že sa to dá urobiť len v prípade, že dopravca investoval do vlakov značné peniaze. A to nie je príklad ZSSK. Z vlastných zdrojov dávala spoločnosť na stroje len minimum. To, čo nakupovala z európskych peňazí, sú vlastne súpravy, ktoré patria Slovenskej republike.
Tieto súpravy musia vstupovať do tendrov, pretože ZSSK by inak získala diskriminačnú výhodu, keďže tieto prostriedky mohla čerpať iba ona. Predĺženie teda podľa mňa možné nie je. Materiál však hovorí o tom, že možno na niektorých trasách sa to bude dať. Ak to ministerstvo myslí naozaj vážne, odporúčal by som, aby ešte tento rok nahlásilo všetky štyri plánované balíčky a spustilo súťaže čo najskôr. Je tu veľké riziko, že na trhu nebude dosť vlakov.
Ako to myslíte?
Zostáva vám 80% na dočítanie.

