Keď sa začiatkom 90. rokov minulého storočia po páde komunizmu začala v bývalom Československu budovať trhová ekonomika, mnohí túto príležitosť využili a rozbehli vlastné podnikanie. V množstve prípadov išlo o mladých ľudí medzi 20 až 40 rokmi, ktorí do biznisu postupne zapojili aj svoju rodinu. Hoci veľká časť firiem odvtedy zanikla alebo ich odkúpili veľké spoločnosti, niektoré vydržali na trhu dodnes. A práve tieto spoločnosti v súčasnosti riešia najaktuálnejšiu tému – generačnú výmenu na čele podniku.
Vo firme už od detstva
Keďže v slovenskom podnikateľskom prostredí ide po 30 rokoch po revolúcii o prvú takúto výmenu a mnohé firmy majú na čele stále generáciu otcov zakladateľov, presné údaje o úspešnosti celého procesu zatiaľ nie sú známe. Dáta zo západoeurópskych krajín, ktoré majú s rodinnými firmami bohatšie skúsenosti než my, hovoria, že prvú generačnú výmenu neprežije 30 percent firiem. Do tretej generácie sa nedostane až 70 percent spoločností. Dôvodov môže byť viacero – nezáujem detí, nedostatočná príprava či vzdelanie, ktoré nezodpovedá zameraniu spoločnosti.
Zakladatelia firiem, ktoré generačnú výmenu úspešne zvládli, zhodne tvrdia, že svojich potomkov pripravovali na prevzatie firmy už od školských čias. Mnohé deti tak trávili v podniku voľný čas, pomáhali s jednoduchšími prácami, postupne sa zžívali s firemnou kultúrou a spoznávali zamestnancov.
Príchod na čelo firmy bol logickým vyústením tohto procesu. Príkladom je spoločnosť MASIP so sídlom v Hubine v okrese Piešťany, ktorá patrí medzi popredných výrobcov plastových produktov pre automobilový či telekomunikačný priemysel. „Prevzatie vedenia firmy prebehlo fakticky začiatkom tohto roka, keď sa synovia Milan a Ladislav stali konateľmi spoločnosti. Do riadiacich aktivít sa však obaja zapájali už predtým, pretože kľúčové rozhodnutia sa robili v rámci rodinnej rady,“ vysvetľuje pre HN Milan Sivák, zakladateľ spoločnosti. Dnes v nej pôsobí už len ako poradca a konzultant.
Polovica HDP
Rodinné firmy sú pritom veľmi dôležitým faktorom pre slovenskú ekonomiku. Tvoria zhruba tri štvrtiny všetkých podnikateľských subjektov na Slovensku a podľa odhadov generujú asi polovicu hrubého domáceho produktu našej krajiny. Zároveň zamestnávajú veľký počet pracovnej sily. Pavel Novotný