Rodinné podniky majú na Západe oveľa väčšiu tradíciu než na Slovensku, kde sa začali budovať po páde komunistického režimu pred troma desaťročiami. Niektoré nemecké, francúzske či holandské firmy vedené rovnakými rodinami existujú desiatky či dokonca stovky rokov.
Na čele je Schwarz Gruppe
Najvýraznejším príkladom ekonomiky založenej na rodinných firmách je Nemecko. V európskej ekonomickej jednotke je podiel rodinných podnikov podstatne vyšší než v ostatných krajinách Európskej únie. Dovedna 91 percent všetkých spoločností v Nemecku spadá do kategórie rodinné firmy. Generujú 55 percent celkových tržieb spoločností.
Nejde pritom len o malé rodinné podniky. Zhruba 45 percent nemeckých spoločností s tržbami vyššími ako 50 miliónov eur patrí rodinám.
Mnohé z týchto firiem podnikajú či majú obchodné zastúpenie aj na Slovensku. Najväčšou nemeckou rodinnou firmou, čo sa týka počtu zamestnancov, je Schwarz Gruppe. V roku 1930 ju založil obchodník z Heilbronnu Josef Schwarz. Dnes skupina prevádzkuje veľké obchodné siete Kaufland a Lidl. Je najväčším maloobchodným koncernom v Európe. Počet jej zamestnancov sa blíži k 430-tisíc, ročný obrat vlani prekročil 100 miliárd eur.
Ďalšími veľkými rodinnými podnikmi v Nemecku sú Bosch, Metro, Aldi Group, Bertelsmann, Schaeffler, Mahle, Adolf Würth, Tengelmann či Rethman.
Zaujímavosťou je tiež fakt, že 500 najväčších nemeckých rodinných podnikov zamestnáva 57 percent celej pracovnej sily v krajine. Je to oveľa viac než v korporátnych spoločnostiach, uvádza sa v analýze Centra pre európsky ekonomický výskum a Inštitútu pre stredne veľké podniky, ktorú zverejnil denník Handelsblatt.
Navyše, podiel rodinných firiem na celkovom ekonomickom výkone Nemecka v posledných desiatich rokoch výrazne narástol.
Priženení do firmy
Podobná situácia ako v Nemecku je aj v Rakúsku. Úspešné rodinné podniky tu nájdete v oblasti hotelierstva, potravinárstva, maloobchodu či výroby. Patrí medzi ne napríklad spoločnosť F/List, ktorá vyrába luxusné drevené interiéry do áut, jácht alebo lietadiel. „Firmu založil v 50. rokoch minulého storočia ako malú stolársku dielňu môj otec. Dnes ju vediem ja. Zákazníkov máme v desiatkach krajín a naše výrobky nájdete i na Slovensku,“ uviedla pre HN šéfka spoločnosti Katharina List-Naglová, aktuálna rakúska EY Podnikateľka roka.
Do nemeckých či rakúskych rodinných podnikov sa ich budúci šéfovia často „priženia“. Platí to aj o Aloisovi Strohmeierovi, spolumajiteľovi mäsokombinátu Steirerfleisch v rakúskej spolkovej krajine Štajersko. Jeho žena Karoline Scheucherová prakticky vyrastala v mäsiarstve svojich rodičov Alfreda a Christy. „Karoline sa po maturite priučila profesii mäsiara v malom podniku v Grazi. Nikto ju k tomu nenútil. Od rodičov vždy dostávala možnosť voľby. Sama sa teda rozhodovala, akou profesijnou cestou sa vo svojom živote vyberie. Vždy však mala jasno v tom, že chce ísť práve týmto smerom,“ povedal pre HN Strohmeier.
Dôvodom je fakt, že v tradičných odvetviach najmä na rakúskom vidieku sa s nástupníctvom budúcich generácií vo firme počíta automaticky. Takže keď sa Strohmeier so Scheucherovou oženil, celkom prirodzene začal v rodinnom podniku pracovať aj on, hoci pôvodne vyrastal v prostredí vinárskeho odvetvia.
Firmu, ktorú pred vyše polstoročím zakladal Strohmaierov svokor Alfred Scheucher, vedie od roku 2002 spolu so svojou ženou. Hoci už vtedy došlo ku generačnej výmene, manželov v niektorých oblastiach dosiaľ podporuje generácia zakladateľov.