StoryEditor

Stali sme sa magnetom pre investorov. Najmä tých automobilových

02.01.2018, 12:32
Po páde železnej opony nám ako prvý veril Volkswagen. Ten podľa odborníkov presvedčil množstvo ďalších investorov o tom, že sme dobrou destináciou.

Väčšina Slovákov si pri spomienke na Nežnú revolúciu spomenie na štrnganie kľúčov na námestiach. Väčšina biznismenov si zas spomenie na pád železnej opony a vydláždenú cestu na doposiaľ zatvorené trhy, ktoré po výrobkoch zo západu doslova prahnú. Jedným z nich sme boli aj my.

Nestali sme sa však len odbytiskom prebytkového tovaru, ale aj lákadlom pre investorov.
Zatiaľ čo väčšina strategických podnikov prechádzala v nasledujúcich rokoch privatizáciami, po slovenskom trhu sa obzerali aj veľkí zahraniční hráči. Inklinovala im totiž lacná pracovná sila, ktorá bola navyše kvalitná a bolo jej dostatok, ako aj výhodná poloha a dobrá infraštruktúra. Silnou motiváciou v neposlednom rade bol aj zhovievavý prístup vlády, ktorá príchod hráčov neváhala motivovať dotáciami či stimulmi, vďaka ktorým boli často kritizovaný celou spoločnosťou. Na druhú stranu to, koľko daní hráči vytvorili pracovných miest, ako aj fakt, koľko odviedli na daniach do štátnej kasy späť, spomínajú kritici dodnes len zriedka.

Najväčší na Slovensku
Prvým z veľkých investorov sa stal už v roku 1991 nemecký koncern Volkswagen. Ten sa rozhodol neďaleko Bratislavy pre výstavbu výrobnej haly, v ktorej sa vtedajších 112 zamestnancov postaralo o výrobu prvého vozidla Volkswagen Passat. Vtedy zrejme nik ešte nik netušil, že už o dve dekády neskôr z neho bude najväčší zamestnávateľ na Slovensku a prevádzka, ktorej hovoria vlajková loď, či motor našej ekonomiky.
Z automobilky sa za viac ako štvrťstoročie stala najväčšia firma na Slovensku. Je najväčším zamestnávateľom v súkromnom sektore, s takmer 13-tisíc zamestnancami, najväčším investorom aj exportérom. Počas svojho pôsobenia na Slovensku preinvestovala viac ako štyri miliardy eur. „Takmer polovicu z celkovej sumy investovanej počas 26-ročnej histórie spoločnosti predstavuje päťročný investičný program v rekordnom objeme 1,9 mldiardy eur, ktorý spoločnosť zavŕšila v roku 2016,“ konštatuje hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovensko Lucia Kovarič Makayová. V tomto roku podľa nej spoločnosť preinvestovala viac ako pol miliardy eur, pričom väčšina investície išla práve do novej prevádzky, ktorá zabezpečuje výrobu SUV modelu Cayenne pre celý svet. Automobilka sa tiež súčasne pripravuje aj na spustenie výroby nového modelu Volkswgen Touareg a Audi Q8.

Zlatá sliepka Američanov
Dlhoročná jednotka na našom trhu a roky najväčší zamestnávateľ na Slovensku. Aj tak by sa dal pomenovať súčasný závod US Steel v Košiciach. Titul najväčšieho zamestnávateľa mu zobral práve vyššie spomínaný Volkswagen.
Uplynulo už 17 rokov odvtedy, čo vtedajší premiér Slovenska Mikuláš Dzurinda informoval o dohode o strategickom vstupe amerického investora do svojho času najväčšieho podniku na Slovensku – Východoslovenských železiarní v Košiciach. Výrobca ocele bol v tom čase na pokraji krachu. Situácia sa však rokmi otočila. Košice ako jediná oceliareň amerického koncernu vykazuje zisk a už pomerne dlhý čas sú to práve Američania, kto sa aj napriek tomu zberá na odchod. Počas rokov sa na trhu objavilo niekoľko serióznych záujemcov.

TASR/František Iván

​Už v roku 2000 sa okrem Američanov zaujímala indická spoločnosť Ispat. V roku 2012 prejavila záujem tiež ukrajinská spoločnosť miliardára Rinata Achmetova, avšak košické železiarne si necenila ani na polovicu jej reálnej hodnoty. Pred štyrmi rokmi sa zas hovorilo aj o záujme ruského koncernu Evaz. Medzi poslednými záujemcami pred čínskym gigantom He Steel bol aj podnik slovenských milionárov Moravia Steel, ktorý sa mal v minulom roku dostať do úzkeho okruhu záujemcov.
Oceliari z Pittsburghu sa však svojej poslednej oceliarne v Európe ľahko a pod cenu vzdať nechcú. Už dlhšie sa o výrobu v Košiciach zaujímajú Číňania, o ktorých iba pred rokom odborníci hovorili ako o nereálnom hráčovi. Rokovania s oceliarskym gigantom He Steel, však podľa premiéra Róberta Fica boli na najlepšej ceste k úspechu. „Boli veľmi blízko, pokiaľ ide o dohodu. To môžem teraz potvrdiť,“ konštatoval pred pár dňami premiér Róbert Fico na podujatí Hospodárskych novín HNClub. Zároveň však dodal, že súčasné rokovania opäť ochladli. Za košickú oceliareň mala podľa informácií HN čínska spoločnosť ešte v marci zaplatiť 1,4 miliardy eur.

Príchod dvoch silákov
Veľmi silným sa pre slovenskú ekonomiku stal rok 2003. V januári oznámil obriu investíciu pri Trnave francúzsky výrobca automobilov PSA a v lete rozhodla o umiestnení svojej výroby neďaleko Žiliny aj kórejská automobilka Kia. A o tri roky neskôr, viac menej spolu začali aj so sériovou produkciou automobilov.

psa peugeot citroen psa peugeot citroen Reuters


Aj keď sa trnavskej PSA spočiatku na našom trhu darilo, postupom času prišiel úpadok. Situácia sa však opäť zmenila a v posledných dvoch rokoch naopak rastie. Závod na čele s novým výkonným riaditeľom Carlosom Tavaresom sa rozhodol zamerať výrobu na malé mestské vozidlá B-segmentu. Francúzsky výrobca počas posledného obdobia prekonáva výrobné rekordy a čoskoro by do jeho výrobného portfólia mala pribudnúť aj nová generácia Peugeotu 208.
Trnavskej výrobe sa navyše v posledných mesiacoch podarilo posilniť svoju pozíciu v rámci koncernu. Namiesto plánovanej motorárne, na naše územie mieri „zelenšia“ investícia. „S produkciou elektromobilov sa začne v Trnave koncom roku 2019, najneskôr v roku 2020,“ potvrdil hovorca spoločnosti PSA Slovakia Peter Švec. Aký objem investícii si nová prevádzka vyžiada, alebo koľko ľudí zamestná, zatiaľ vedenie závodu upresniť nevie.
Od oficiálneho spustenia sériovej výroby v decembri 2006 zišlo z výrobných liniek v Kia Motors Slovakia už viac ako 2,9 milióna automobilov a 4,4 milióna motorov. Vďaka závodu Kia bolo na Slovensku vytvorených už viac ako 20 000 pracovných miest priamo v automobilke ako aj u jej 40 najdôležitejších dodávateľov. Počas svojho pôsobenia sa spoločnosť zaradila medzi najväčších zamestnávateľov, výrobcov, exportérov a platcov daní na Slovensku. „Pôvodná investícia pre vybudovanie automobilky Kia na Slovensku predstavovala 700 miliónov eur. Spoločnosť však priebežne investuje do výroby nových modelov ako aj inštalácie nových technológií, vďaka čomu sa výška pôvodnej investície vyšplhala na 1,8 miliardy eur,“ konštatuje hovorca spoločnosti Kia Motors Slovensko Jozef Bačé.
Automobilka medzi najvýznamnejšie investície radí rozšírenie výrobnej kapacity našej jedinej motorárnne na Slovensku, ktorá dokáže vyprodukovať viac ako pol milióna motorov ročne. Výroba v regióne aktuálne zamestáva priamo zhruba 3800 zamestnancov. Ťahúňom je SUV model Sportage a aktuálne výroba pripravuje na nábeh nového modelu, ktorý si taktiež vyžiadal masívnu investíciu v objeme takmer 200 miliónov eur. Predmetom výroby by mal byť nástupca modelu C´eed, ktorý by mal byť predstavený na automobilovej výstave v Ženeve.

Štvrtá automobilka a logistický gigant
Ani posledné roky sa nezaobišli bez väčších investícii. Zhruba v rovnakom čase pred dvomi rokmi sa pre umiestnenie investície na náš trh rozhodli anglický Jaguar Land Rover, ako aj americký technologický gigant Amazon. Umiestnenie oboch prevádzok je od seba len pár desiatok kilometrov a v tesnej blízkosti Amazonu sa navyše nachádza aj PSA, či Samsung.
Do ostrej prevádzky od leta vstúpil zatiaľ iba Amazon. Centrum má už teraz, bez tretej zmeny, viac ako tisíc zamestnancov, popri ďalších 850 pracovných miestach v Bratislave. To, koľko ešte potrebuje, spoločnosť nezverejnila. Budú to však ešte kmeňoví i sezónni, ktorých bude využívať počas období, keď sú prevádzky vyťaženejšie. Šéf sereďskej spoločnosti Amazon Matt Green na otázku, či stále prijímajú, odpovedá bez zaváhania. „Jednoznačne. A veľa!“
Koncom roka 2015 bola ohlásená investícia desaťročia. Na Slovensko vstúpila v poradí štvrtá automobilka Jaguar Land Rover. „Vytvoríme dohromady 2 800 priamych pracovných miest,“ avizoval prevádzkový riaditeľ spoločnosti Alexander Wortberg na tlačovej konferencii v Bratislave.

​V slovenskom Jaguari aktuálne prebieha masívna kampaň; jej výsledkom má byť tisícka ďalších zamestnancov pracujúcich v nitrianskych halách už v marci budúceho roka.
Wortberg zároveň očakáva, že dodávateľská sieť, s ktorou automobilka pracuje viac ako dva roky, vytvorí ďalších 22-tisíc pracovných pozícií. Väčšina z nich bude umiestnená v nitrianskom regióne. Situáciu však, tak ako všetkým podnikateľským subjektom v okolí, komplikuje stav na trhu práce. Automobilka potrebuje ľudí, ktorí sa stávajú nedostatkovým artiklom, a o tých kvalifikovaných nehovoriac. „Primárne budeme hľadať v regióne. Ak nebudeme úspešní, budeme hľadať na celom Slovensku,“ argumentuje HR šéfka Nicci Cooková.
So sériovou výrobou by sa malo začať už na jeseň budúceho roku, pričom ako prvé by z linky mali schádzať modely Discovery a dlhšie sa už aj hovorí o prípadnej výrobe modelu Defender.

01 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 02 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 03 - Modified: 2024-11-01 16:35:44 - Feat.: - Title: Čínsky prezident podporil investície čínskych firiem na Slovensku 04 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola? 05 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
05. november 2024 12:44