Podľa neurológa Ondru kvalitný spánok ovplyvňuje nielen váš zdravotný stav, hmotnosť, náladu, pracovné výkony, ale tiež sexuálny život a vzrušenie. Niektoré štúdie tvrdia, že čím viac kvalitného spánku si doprajeme, tým viac sa zvyšuje náš sexuálny apetít. Kvalitný spánok tiež navyše zlepšuje erekciu, vaginálnu vlhkosť a tiež sexuálny pôžitok. „Mnoho mužov sa pri nedostatku kvalitného spánku tiež stretáva s erektívnou poruchou a zníženou produkciou hormónu testosterónu. Je to ale obojstranná záležitosť. Kvalitný sex pozitívne pôsobí tiež na spánok. Po orgazme totiž telo uvoľňuje hormón oxytocín, ktorý znižuje stres a napätie a navodzuje stav relaxácie, vďaka ktorej sa ľuďom lepšie zaspáva. U žien sa navyše zvyšuje hladina estrogénu, ktorý spôsobuje hlbší spánok v REM cykle, podobne ako u mužov hormón prolaktín, ktorý aj inak zvyšuje ospalosť,“ vysvetlil neurológ Ondra. Zlý spánok môže ovplyvniť i reprodukčné schopnosti vášho partnera. Podľa štúdie dánskych expertov totiž môže mať nedostatok spánku negatívny vplyv na spermie. Účastníci štúdie, ktorí mali najhoršiu kvalitu spánku (nepokojný spánok, neschopnosť zaspať, časté nočné prebudenie, zostávanie hore dlho do noci), mali o 25 % nižší počet spermií než skúmaní muži, ktorí spali pokojnejšie. Spermie zle odpočinutých mužov mali tiež častejšie neštandardnú veľkosť, tvar i pohyblivosť.Pixabay
StoryEditor

K schudnutiu stačí hodina a pol spánku navyše, potláča chuť na nezdravé jedlo

26.05.2019, 13:46
Autor:
ČTKČTK
Ako chudnúť pomocou spánku? Môže stačiť hodina a pol nočného spánku navyše, aby sme zhodili nejaké tie kilogramy a odolávali pokušeniu pustiť sa do jedla škodlivého pre našu líniu.

Nestačí spať v noci šesť a pol hodiny, je potrebných najmenej osem hodín alebo osem a pol hodiny, píše taliansky denník La Repubblica.

Nedostatok spánku je už známym faktorom prispievajúcim k riziku vzniku obezity, pretože dochádza k vykoľajeniu tvorby hormónov regulujúcich chuť k jedlu. Britskí experti z londýnskej Kráľovskej univerzity prispeli svojím dielom k pochopeniu mechanizmu, ktorý znamená súvislosť medzi lôžkom a váhou.

Ľudia, ktorí spia viac, vykazujú menší záujem o sladké jedlá a sacharidy. Presnejšie povedané: ten, kto viac spí, si nakoniec vyberá počas týždňa zdravšie pokrmy a denne zje v priemere o desať gramov cukru menej ako ten, kto spí málo.

"Predĺžený spánok vedie k redukcii spotreby skrytých cukrov, tých, ktoré sa v priemysle pridávajú do jedál, cukrov obsiahnutých v mede, sirupoch a džúsoch. Z toho vyplýva, že prostá zmena životného štýlu môže skutočne pomôcť tomu, aby sme jedli zdravšie," uvádza doktorka Wendy Hallová.

Vedci uskutočnili štúdiu s 21 dobrovoľníkmi, ktorí spali menej ako sedem hodín za noc. Ľudia, ktorí sa zúčastnili pokusu, dostali inštrukcie, ako zmeniť návyky tak, aby dlhšie spali. K radám, ktoré dostali, patrilo odoberať sa na lôžko vždy v rovnakú hodinu a predtým sa snažiť relaxovať či pred spaním nepiť kávu a nekonzumovať nevhodné jedlá.

V priebehu štúdie, ktorej realizácia trvala týždeň, sa účastníkom experimentu v priemere podarilo dosiahnuť nočný spánok dlhší o 90 minút. A podľa denníkov o stravovaní, ktoré si títo ľudia viedli, sa koncom týždňa "extra" spánku ukázalo, že v porovnaní so začiatkom štúdie jedli menej cukrov a sacharidov. Naopak žiadna zmena nebola registrovaná u kontrolnej skupiny, ktorá počet hodín spánku nezvýšila.

"Doba a kvalita spánku sú prvky, ktoré predstavujú zvýšený záujem pre verejné zdravie a sú označované za rizikové faktory pre najrôznejšie choroby," uvádza šéf výskumu Haya Al Khatib. "Preukázali sme, že spacie návyky môžu byť u zdravých dospelých jedincov relatívne ľahko upravené. Chceme prehĺbiť náš výskum dlhodobými a podrobnejšími štúdiami, najmä medzi obyvateľstvom vystaveným viac obezite či kardiovaskulárnym chorobám," dodáva.

Ďalším rizikovým faktorom pre obezitu zrejme môže byť aj to, keď muži jedia sami. Nedávna štúdia Soulskej univerzity ukázala, že muži, ktorí jedia osamote, majú o 45 percent vyššie riziko obezity a sú viac vystavení nebezpečenstvu vysokého krvného tlaku a cholesterolu. Podobný jav možno pozorovať aj u žien, ale u mužov sú údaje alarmujúce.

Vedci sledovali vzorku 7725 dospelých, ktorých sa pýtali, ako často jedia sami. Tí, ktorí tak robili pravidelne, na tom boli rozhodne horšie ako tí, ktorí stôl s niekým zdieľali. Samotári majú nezdravé stravovacie návyky, jedia rýchlo a vyberajú si mastné a kalorické jedlá.

Vedci sa sústredili predovšetkým na to, s akou pravdepodobnosťou (asi 64 percent) muži trpia metabolickým syndrómom (súhrn rizikových faktorov alebo chorôb, ktoré sa často vyskytujú spoločne a ktoré vedú k predčasným komplikáciám zdravotného stavu). U žien, ktoré jedli samy, bola pravdepodobnosť vzniku tohto syndrómu len 29 percent. Jesť v dobrej spoločnosti je teda zdravý zvyk. A srdce nám poďakuje.

01 - Modified: 2019-05-10 11:48:16 - Feat.: 0 - Title: Chôdza je najlepšia diéta, desaťtisíc krokov denne je mýtus. Pozrite sa, koľko z nich vám zmení život 02 - Modified: 2019-05-14 19:19:49 - Feat.: 0 - Title: Lokálne chudnutie alebo dá sa schudnúť len na bruchu? 03 - Modified: 2019-01-11 07:41:25 - Feat.: 0 - Title: Vedci skúmajú obezitu. Dočkáme sa niekedy "zázračného" lieku na chudnutie? 04 - Modified: 2019-01-10 11:52:40 - Feat.: 0 - Title: Gén obezity. Ako vplýva dedičnosť na našu váhu
01 - Modified: 2022-08-09 10:07:09 - Feat.: - Title: Cesta k nadváhe a naspäť 02 - Modified: 2022-08-11 05:00:00 - Feat.: - Title: Ak máte diabetes, šošovica by na vašom tanieri nemala chýbať. Viete ako pripraviť jednotlivé druhy? 03 - Modified: 2022-08-08 14:43:22 - Feat.: - Title: Počet krokov nie je dôležitý, k chôdzi však treba niečo pridať, radí športový fyziológ 04 - Modified: 2022-08-09 10:00:00 - Feat.: - Title: Petržlen nielen do polievky: Pomáha aj pri chudnutí, za päť dní môžete zhodiť až tri kilá 05 - Modified: 2022-08-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Nemáte čas cez týždeň? Zdraviu prospieva aj víkendové cvičenie, hovorí štúdia
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
11. august 2022 10:13