O dobrom spánku rozhodujeme už ráno. Ideálne je hneď po zobudení vybehnúť von.FOTO: Pixabay
StoryEditor

Najviac ignorovaný liek súčasnosti. Ako svetlo ovplyvňuje zdravie

22.06.2024, 00:00
  • Je to veličina, v ktorej ťažko hľadáme mieru. Aspoň v 21. storočí určite.
  • Kým na jednej strane riešime svetelný smog a problémy s ním späté, na druhej strane trpíme na nedostatok svetla v jeho najprirodzenejšej podobe.
  • Odnášajú si to telo i duša.

Odjakživa je symbolom pre nádej, poznanie či pravdu. Koniec koncov, je základom slov ako „svet“ či „vysvetliť“. Fyzici tvrdia (a dokazujú), že tma je len jeho nedostatok a evanjelista Matúš varuje: „Ak teda svetlo v tebe je tmou, aká veľká bude sama tma!“

V 21. storočí sa k morálnym apelom spätým so svetlom pridávajú aj tie medicínske. Presnejšie, zosilňujú sa. Už v 2. storočí pred naším letopočtom grécky lekár Aretaus písal, že „letargickí majú byť položení na svetlo a vystavení lúčom slnka“. Dnes už vieme, že by to prospelo takmer každému z nás, kto väčšinu života trávi najsvetelnejšiu časť dní za bariérou zo skiel, z panelov a tehál.

image

Je to zrejme inak, ako sa tvrdí. Vedci preskúmali, či pozeranie do telefónu pred spaním narúša spánok

Za zdravím hľadaj denné svetlo

Maliari či básnici mali preň odjakživa pochopenie i vášeň. Vrátane poetky Louise Glück, ocenenej Nobelovou a Pulitzerovou cenou: „Slnko sa dvíha nad horu./Niekedy je tam hmla, no vždy je za ňou slnko a hmla mu nie je roveň./Slnko si prepaľuje cesto rovnako, ako sa myseľ čistí od daromníc.“

Človek to intuitívne cíti, no v súčasnosti zaplavenej všakovakými možnosťami a informáciami nám dobre padne, keď nám to exaktne potvrdí veda: nášmu psychickému a fyzickému zdraviu nič neprospeje viac než ranná prechádzka či beh. Inými slovami, spojenie pohybu, prirodzeného svetla a čerstvého vzduchu. Človek vie síce benefitovať aj z toho umelého – svetelné terapie sa využívajú čoraz intenzívnejšie – avšak dokázateľne nie tak veľmi ako z prirodzeného.

Umelé elektrické svetlo je totiž v porovnaní s ním relatívne slabé a to, ktorým si svietime v noci, zase relatívne silné. A to môže narušiť naše cirkadiánne rytmy a viesť k nespavosti a duševným poruchám.

Konštatuje to aj štúdia medzinárodného tímu výskumníkov zameraná na súvislosti medzi naším vystavením sa svetlu a duševným zdravím, sumarizujúca zistenia zo sledovania 86-tisíc jedincov, zaznamenáva...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-06-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Je to zrejme inak, ako sa tvrdí. Vedci preskúmali, či pozeranie do telefónu pred spaním narúša spánok 02 - Modified: 2024-05-31 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prekvapivý zabijak z útrob brucha. Ako si zachrániť pankreas 03 - Modified: 2024-05-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Vyrazte za spokojným životom. Ako si aktívne budovať šťastie 04 - Modified: 2024-05-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Spánok ako zrkadlo tela. Odborník prezrádza, ako z neho vyčítať choroby 05 - Modified: 2024-05-13 14:58:43 - Feat.: 0 - Title: Štyri hodiny pri monitore a dosť. Proti „syndrómu počítačového videnia“ skúste pravidlo 20/20/20, radí lekárka
01 - Modified: 2024-07-04 09:00:11 - Feat.: - Title: Pravidelná mierna pohybová aktivita prináša zlepšenie zdravia 02 - Modified: 2024-07-03 22:00:00 - Feat.: - Title: 4 tipy, ako predísť katastrofe na dovolenke 03 - Modified: 2024-07-03 17:14:00 - Feat.: - Title: Niečo pre kávoholičky: Neuveríte, ktorý druh kávy je považovaný za najzdravší 04 - Modified: 2024-07-03 10:00:00 - Feat.: - Title: Chceš skončiť s kávou? Expert sa podelil o päť bezkofeínových alternatív na zvýšenie tvojej energie 05 - Modified: 2024-06-29 07:00:20 - Feat.: - Title: Prechod z chladného do horúceho prostredia môže spôsobiť teplotný šok, dávajte si pozor na klimatizáciu
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
05. júl 2024 20:35