StoryEditor

Pomôžu vám tuky schudnúť? Trendová diéta si na nich zakladá

30.10.2016, 00:00
Autor:
bonbon
Tuky robia naše jedlo chutnejším a dopomáhajú nám k pocitu sýtosti, preto nie je divu, že ketogénna diéta s vysokým obsahom tuku je obľúbená.

Trendom sa stala najmä za posledné tri roky, v ktorých o nej vznikla séria blogov a kuchárok, píše Washington Post.

Tento typ stravovania zaviedli pod prísnym dohľadom lekárov už v roku 1920 v rámci liečby epilepsie a ukázali sa aj priaznivé vplyvy na prevenciu rakovinu mozgu. Ale je to aj všeobecne užitočná a zdravá stratégia na chudnutie?

​V čom spočíva? Aspoň 70 percent denného príjmu kalórií musia tvoriť tuky. Päť až desať percent by malo pochádzať zo sacharidov (20 až 50 g denne) a zvyšok, až 25 percent denného príjmu energie z potravy by mali tvoriť bielkoviny.

Bežne inštitúty zdravej výživy odporúčajú v priemere 45 až 65 percent sacharidov, 20 až 35 percent tukov a 10 až 35 percent bielkovín.

Málo sacharidov, veľa tukov
Ak chceme dosiahnuť nízku hladinu sacharidov, ktorú odporúča táto diéta, mali by sme vynechať obilniny, mliečne výrobky, ovocie aj strukoviny ako je cícer či šošovica, škrobovú zeleninu ako sú sladké zemiaky a tekvica, ale aj zeleninu s nízkym obsahom sacharidov.

Čo nám teda ostane na tanieri? Klasické vajcia na masle na raňajky, na obed alebo večeru kuracie či rybacie mäso so šalátom zo zelenej zeleniny s množstvom oleja. Zakázaný je aj príjem akýchkoľvek alkoholických nápojov.

​Názov ketogénnej diéty je odvodený od procesu zvaného ketóza. Ten nastane vtedy, ak naše telo nemá dostatok energie z glukózy (sacharidov), takže začne čerpať z telesných tukov. A výsledok? Strata hmotnosti. Ale na ako dlho a je to udržateľné?

Súčasné výskumy naznačujú, že počiatočná strata hmotnosti vplyvom tejto diéty je pôsobivá, ale ľudia si ju neudržia, respektíve sa spomalí.

Healthline.com

Rýchlejšie chudnutie, ale len do času
Istá štúdia sledovala 49 obéznych jedincov s diabetom 2. typu, ktorí jedli menej ako 20 gramov sacharidov za deň v porovnaní s tými, ktorí prešli na diétu s nízkym glykemickým indexom a obmedzili svoju stravu o 500 kalórií denne.

Po šiestich mesiacoch skupina s keto-diétou zredukovala svoju hmotnosť v priemere o 11,1 kilogramu, zatiaľ skupina čo s nízkym GI len v priemere o 6,8 kilogramu.

​Nedávna meta-analýza skombinovala výsledky 13-tich štúdií (na dovedna 1 415 účastníkoch), ktoré trvali rok a dlhšie. Ľudia na keto-diéte schudli po roku v priemere o necelý kilogram viac v porovnaní s tými na diéte s nízkym obsahom tuku, zároveň zlepšili svoj krvný tlak a hladinu cholesterolu.

Avšak pri analýze štúdií trvajúcich dva roky zistili, že výsledky sa zlepšili v keto-diétnej skupine, ale rozdiel v poklese hmotnosti medzi skupinami nie je.

Kým ketogénnu diétu propagujú ako kľúč k režimu rýchlejšieho spaľovania tukov, ich stratu v konečnom dôsledku možno práve spomaľuje.

"Pre" ketogénnu diétu:
- nemusíte počítať kalórie
- nebudete hladní
- rýchlejšia strata hmotnosti
- možné posilnenie srdcovo-cievneho systému

"Proti" ketogénnej diéte:
- jednotvárnosť
- sociálna izolácia (žiadne zákusky ani alkohol)
- tráviace problémy
- riziko ne
dostatku živín
- nemusí byť vhodná a bezpečná pre každého

01 - Modified: 2022-08-12 22:00:00 - Feat.: - Title: Život diktovaný ľavačkou. Aké sú výhody a nástrahy „opačnej“ ruky? 02 - Modified: 2022-08-12 09:53:50 - Feat.: - Title: Trocha LSD pre zdravie? Povzbudivé výsledky sú zrejmé v liečbe úzkostných stavov či depresií 03 - Modified: 2022-08-10 15:30:00 - Feat.: - Title: Nie ste náhodou aquaholik? Ako spoznať, že už to s pitím vody preháňate​ 04 - Modified: 2022-08-10 12:39:01 - Feat.: - Title: Nebezpečný dážď. Pršia na nás toxické látky, ukazuje nová štúdia 05 - Modified: 2022-08-10 12:00:00 - Feat.: - Title: Vedci varujú: Toto sú dva nové príznaky opičích kiahní, ktoré sa dajú ľahko prehliadnuť
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
13. august 2022 02:57