S čím sa na vás vrcholoví manažéri najčastejšie obracajú?
To je ťažká otázka. Tých motívov je veľa a závisia aj od momentálnej situácie.
Čo je aktuálne teraz?
Keď prišiel covid, oslovovali nás s otázkou, ako viesť ľudí na diaľku. Aký prístup v riadení si vyžaduje situácia, keď zrazu nemám ľudí pri sebe v kancelárii, robia z rôznych miest a v rôznych časoch. Neskôr sa online premenil na hybrid, čo je ešte väčšia výzva. Keď máte stretnutie a všetci ste online, tá dynamika je iná, ako keď máte stretnutie, pri ktorom je šesť ľudí v kancelárii a ďalších osem online. Pri online fungovaní je ťažšie budovať súdržnosť a ľudia sú ochudobnení o takzvané serendipity, teda plodné „náhody“ vyplývajúce zo živých interakcií. Na druhej strane manažéri čelia tomu, že časti zamestnancov vyhovuje pracovať výlučne z domu. A majú dilemu, či ich nútiť, aby do práce kvôli tímovým interakciám v niektorých dňoch prišli.
Čo im dokážete poskytnúť, čo si nemôžu prečítať z kníh, keďže ani vy v tejto situácii nemáte náskok?
V našom konzultačnom tíme je naakumulované veľké množstvo know-how. Už tá schopnosť prepojiť všetky informácie a vytiahnuť z nich najdôležitejší odkaz je pre manažérov veľká pridaná hodnota.
Čo sa teda už vie o riešení hybridnej situácie?
Isté je, že čím lepšie ten-ktorý tím, tí-ktorí manažéri fungovali v minulosti, tým lepšie zvládajú transformáciu. Čím lepšie máte nastavenú kultúru v tíme, tým ľahšie sa vám povie: „Je rozumné, aby sme napríklad jeden deň do týždňa boli všetci spolu, lebo inak nám hrozia také a také dôsledky, poďme sa dohodnúť, ktorý deň to bude.“ My sme veľkí zástancovia participatívneho, nehierarchického fungovania firiem a pandémia mnohé z participatívnych princípov potvrdila. Direktívny štýl je stratégia, ktorá je využiteľnejšia, keď máte ľudí v kancelárii. No keď tam nie sú, zrazu ich neviete kontrolovať.
Ukázalo sa, že v takejto situácii lepšie funguje participatívne riadenie, ktoré stojí na dôvere v to, že ľudia dokážu preberať zodpovednosť a samostatne riešiť mnohé situácie.
K participatívnemu riadeniu sa ešte vrátime. Aké ďalšie témy s manažérmi riešite?
Veľká oblasť, ktorá sa objavila, je psychologické bezpečie. Možno o ňom hovoriť na štyroch úrovniach. Jedna úroveň sa volá „member safety“, čo znamená, že každý sa cíti súčasťou tímu, neobáva sa vypudenia alebo potrestania. Ďalšia úroveň je „learner safety“ a tá hovorí o tom, že môžem pokojne klásť otázky a nebudem si pripadať hlúpo, nevybúri sa na mne šéf za to, že som sa opýtal nezmysel. Ďalšia úroveň je takzvaná contributor safety, odvaha prispieť s nápadom. Nebojím sa ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.