Pamätáte si na svoje začiatky v materskej škole?
Do materskej školy som nastúpila v roku 1986 a pamätám si, že som sa nevedela dočkať. Na strednej pedagogickej škole bola prax asi najnáročnejším predmetom, ale naplno sa potvrdilo známe – ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Bola som dobre pripravená. 18. septembra som oslavovala 18. narodeniny, ale už od prvého som nastúpila do práce, takže som bola naozaj mladá. V triedach bolo bežne vyše tridsať detí, no zvládala som to bez obáv. Cítila som v sebe až pretlak toho, čo som vedela a chcela deťom odovzdať.
Aké to bolo vtedy a aké je to dnes?
Ten rozdiel je obrovský – najmä v postavení učiteľa v spoločnosti. Nemôžem povedať, že všetko bolo vtedy dobré alebo všetko zlé. Pracovali sme podľa publikácie s názvom Program výchovnej práce v jasliach a materských školách. Bola to naša „alfa a omega“ – podľa nej sme plánovali činnosti a počas školského roka sme museli splniť všetky úlohy, ktoré obsahovala. Dnes máme štátny vzdelávací program, z ktorého si každá materská škola vytvára svoj školský. Rozdiel je aj v prístupe k deťom – v minulosti sa kládol dôraz na kolektív. Individualita detí ustupovala do úzadia. Program bol presne nalinkovaný. Dnes má učiteľka väčšiu slobodu, môže byť kreatívnejšia v tom, ako danú tému spracuje. V minulosti bolo všetko presne merateľné – napríklad učila som farby, a deti ich na konci dňa museli vedieť. Dnes môžem na tému farieb pracovať celý týždeň rôznymi spôsobmi, ktoré deťom vyhovujú. Súčasné inovácie sú, myslím si, v prospech detí. Podporuje sa individualita, deti môžu viac vyjadriť, čo potrebujú a chcú. Kedysi to nebolo možné – robilo sa to, čo sa muselo, a čo povedala učiteľka. Autorita učiteľa bola väčšia – a bola podporovaná aj rodičmi. Ja som ešte patrila do generácie, ktorá sa na učiteľa sťažovať neodvážila. Dnes mám niekedy pocit, že rodičia za každú chybu hľadajú vinníka v učiteľovi. A práve vzťah s rodičmi je jednou z najnáročnejších súčastí našej práce.
Z perspektívy mnohých odučených rokov už asi môžete povedať: zmenili sa deti alebo sa zmenili rodičia?
Ak by sme povedali, že deti sú dnes iné, je to preto, že sú inak vychovávané. Verím, že každé dieťa, keď sa narodí, je v základe rovnaké ako pred sto rokmi. No výchova a prostredie, v ktorom vyrastá, ho formujú. A tým sa mení aj jeho správanie. Dnešné priority sú jednoducho iné ako kedysi – a
Zostáva vám 83% na dočítanie.