K zakladateľovi spoločnosti Krošlák Františkovi Krošlákovi (sediaci v popredí) sa vo vyššom vedení firmy pripojil syn Samuel (vľavo) aj dcéra Eva s manželom Amrom Nogdallom.KROŠLÁK
StoryEditor

Zakladateľ nábytkárskej spoločnosti Krošlák: Výhodou mladých je dravosť

17.06.2019, 00:00
Hornonitrianska firma Krošlák dnes patrí medzi popredných slovenských producentov nábytku.

Keď v roku 1991 spoločne s manželkou Evou zakladali firmu, ich hlavným zameraním bola kovovýroba. „Spočiatku sme produkovali prevažne kovové komponenty pre nábytkárske fabriky, hlavne pre Mier v Topoľčanoch a Spartan v Trnave. So zánikom Mieru prišla možnosť pre viacerých budúcich výrobcov dodávať čalúnený nábytok do zahraničia. Chytil som sa teda príležitosti,“ spomína pre HN na začiatky rodinného podnikania František Krošlák.


Spoločnosť Krošlák dnes patrí medzi popredných slovenských producentov nábytku. Vo firme sídliacej v Nitrianskej Blatnici v okrese Topoľčany medzitým úspešne prebehla generačná výmena. Na jej čele už stojí Františkov syn Samuel. Samotný zakladateľ, ktorý začiatkom januára oslávil 62 rokov, pracuje v skrátenom režime. Zapája sa do strategického riadenia firmy, väčšinu času však trávi oddychom a športovaním v pôvabnom prostredí hornej Nitry.

Z IT k nábytku
Vráťme sa však späť do 90. rokov minulého storočia. František Krošlák odštartoval svoje aktivity v segmente nábytku výrobou čalúnených kresiel a jednoduchých sedačiek. Od začiatku pritom vedel, že v jeho prípade pôjde o rodinný biznis. „Už ako 15-ročný chalan som bol v rámci vtedajších možností samostatný. Vždy som chcel mať vlastnú firmu. Podpora a spolupráca rodiny je v každom ohľade veľkou výhodou,“ tvrdí.


Syn Samuel začal vo firme pracovať pred siedmimi rokmi. Pôvodne to pritom nevyzeralo, že sa pripojí k rodinnému nábytkárskemu biznisu. Absolvoval štúdium informatiky a v ďalekej Kanade začal pomerne úspešne pôsobiť práve v segmente informačných technológií. Vzápätí dokonca založil vlastnú spoločnosť vyvíjajúcu informačné systémy.
Samuel sa nakoniec predsa len vrátil domov na Slovensko. A urobil dobre. Vlani na jar ho otec poveril vedením celej firmy. Stal sa tiež zakladateľom vlastnej nábytkovej značky Arteston.

Dcéra aj zať
V spoločnosti Krošlák momentálne pracuje 170 zamestnancov. Z toho štyria členovia vyššieho vedenia sú príslušníci rodiny Krošlákovcov. Jednou z nich je Františkova dcéra Eva Krošláková, ktorá sa po materskej dovolenke vrátila do obchodného oddelenia. A jej manžel Amro Nogdalla má na starosti obchod. Zastrešuje a rozvíja vzťahy najmä so zahraničnými zákazníkmi v Holandsku, Dánsku a Rusku. „Všetci začínali na nižších pozíciách v administratíve. Rástli úlohami a postupným pribúdaním zodpovedností. Je tiež nevyhnutné, aby poznali všetky výrobky, technológie a proces výroby,“ spresňuje František Krošlák.


Nastupujúca generácia sa už naplno zapojila do riadiacich aktivít. Mladí robia vo firme všetky rozhodnutia. O dlhodobej stratégii vývoja a rozhodnutiach ovplyvňujúcich smerovanie firmy sa radia s otcom Františkom.


Samozrejme, ten od nich očakáva novú energiu a postupy. „Donedávna som napríklad spolupracoval s externými obchodníkmi pre zahraničie. Malo to svoje pozitíva, ale aj limity. Mladá generácia je vybavená prirodzeným elánom a dravosťou. Ovláda cudzie jazyky, čo jej otvára nové možnosti.“


Aj vďaka tomu mohla spoločnosť začať na Slovensku ponúkať vlastnú líniu dizajnérskych výrobkov pod značkou Arteston a zároveň ju pripravovať na zahraničné trhy.


Čo sa týka nových postupov a technológií, pre mladšiu generáciu je podľa Františka jednoduchšie opustiť zaužívané veci, sledovať trendy a v rámci finančných možností firmy zavádzať do jej výrobného procesu inovácie. Dnes má spoločnosť Krošlák výhodu oproti konkurencii v kvalite a vo zvládaní náročných mechanizmov a prvkov na viacerých typoch nábytku. Celú produkciu exportuje do krajín západnej Európy, Ruska a Spojených arabských emirátov.


Súčasná výrobná kapacita v divízii čalúneného nábytku dosahuje tisíc nábytkových prvkov týždenne. Celkový ročný obrat spoločnosti je 12 miliónov eur.

Diverzifikácia firmy
Medzi klientov firmy Krošlák patria veľkoobchodné organizácie, strední a menší predajcovia a takisto dizajnérske štúdiá. V plnom prúde je pritom diverzifikácia firmy z hľadiska zákazníkov a výrobkov. „V našej výrobe je veľmi vysoký podiel ručnej, remeselnej práce. Investície do inovácií na úrovni materiálov, nástrojov a postupov sú skôr evolúcia a prebiehajú priebežne dlhé roky,“ hovorí František Krošlák.


A v čom podľa neho spočívajú hlavné výhody rodinného podnikania? „Rodine vždy bude viac záležať na fungovaní spoločného biznisu než človeku bez príbuzenskej väzby, ktorý je vo firme zamestnaný. S rodinou vo vedení som si istý, že všetci nasledujeme podobné hodnoty. A vieme sa zastúpiť.“


Krošlákovci si vybudovali takmer rodinný vzťah aj s niektorými pracovníkmi, ktorí nie sú ich príbuzní. Niektorí z nich sú vo firme od jej založenia. Ďalší v nej pracujú 10 či 20 rokov. Nie je výnimkou, že vo firme sú zamestnané celé rodiny – manželia aj ich dospelé deti. „Robí nám to radosť. Práve tu sa prejavuje vernosť zamestnancov. Pred celozávodnou dovolenkou zvoláme ľudí na celofiremný večierok alebo stretnutie, kde sa môžu stretnúť a rozprávať v inej, osobnejšej atmosfére.“

Napäté situácie
Prirodzene, vo firme sa vyskytnú aj napäté situácie, ktoré súvisia najmä s konkurenčným bojom na trhu. Ten je podľa Františka Krošláka v nabytkárskom priemysle rozšírený v celej Európe. Konkurenčné firmy sú aj v okolitých krajinách, nielen v rámci Slovenska. „Napätie vyplýva tiež z trvalo nepriaznivého prostredia v štáte voči podnikateľom. Rozdielne názory si však v pokoji vydiskutujeme ešte predtým, než urobíme dôležité rozhodnutia. Týka sa to aj krízových situácií. Cieľ máme rovnaký. Výhodou je, že každý má svoje postavenie a zodpovednosť. Rozhodnutia robia všetci v súlade s dohodnutou stratégiou.“


František pripúšťa, že v prípade ich rodiny sa len ťažko dá oddeliť práca od súkromného života. Takmer pri každom stretnutí mimo firmy prídu na rad aj pracovné témy. Snažia sa to však minimalizovať.

01 - Modified: 2021-03-05 13:07:55 - Feat.: - Title: Matoviča kritizujú aj ľudia z jeho blízkeho okolia. Povedal mi, že som ho sklamal, hovorí Krošlák 02 - Modified: 2020-10-20 20:34:43 - Feat.: - Title: Rodinné firmy prežijú, sú totiž odolnejšie ako iné podniky 03 - Modified: 2019-08-18 16:09:35 - Feat.: - Title: V koži Čaputovej čestnej stráže. Vyskúšali sme si ozajstný vojenský dril 04 - Modified: 2019-08-05 12:52:40 - Feat.: - Title: Ako sa na rodinné firmy pozerá bankár 05 - Modified: 2019-07-29 11:33:39 - Feat.: - Title: Ferrari i Suzuki. Automobilky sú pod vládou rodinných klanov
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
21. november 2024 15:05