StoryEditor

Pohnutý osud výtvarníčky Anastázie Miertušovej: Po najväčšej radosti v živote prišla rana

07.11.2022, 12:05

Patrila k najinovatívnejším výtvarníčkam svojej generácie. Jej tvorba odráža fascináciu geometriou, mestom i kameňmi. Anastázia Miertušová ju rozvíjala po boku jedného z najvýznamnejších slovenských maliarov 20. storočia: Mariána Čunderlíka. Vzťah dvoch spriaznených duší sa však nečakane zlomil na jednom z jeho vrcholov.

Záver štyridsiatych rokov. Anastázia Miertušová zanecháva dvojodbor kreslenie-geografia na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského a nastupuje na čerstvo vzniknutú Vysokú školu výtvarných umení. Na katedre monumentálnej maľby stretáva osudových mužov svojho života.

Prvým je vedúci ateliéru Ľudovít Fulla – a druhým spolužiak Marián Čunderlík, ktorý rovnako ako ona opustil predošlé štúdium, v jeho prípade pedagogiku.

Hoci Československo stojí na prahu dekády, ktorá bude dusiť tvorivosť a slobodu, umenie nevynímajúc, mladý pár sa vďaka svojmu progresívnemu pedagógovi ešte stihne zoznámiť s európskou výtvarnou avantgardou, predovšetkým kubizmom. A tá v nich brnkne na struny, o ktorých existencii v sebe tušili, ale dovtedy nepoznali ich zvuk.

Podobní i protipólni

Anastázia Miertušová sa narodila 15. apríla 1927 v Telgárte pri Brezne. A hoci k rovnoprávnosti žien mala spoločnosť v tom čase ešte ďaleko, jej generácia bola prvou, z ktorej povstali nielen spoločensky akceptovaní výtvarníci, ale aj výtvarníčky. Štyri z nich vytvorili aj prvé čisto ženské slovenské výtvarné zoskupenie – takzvanú Skupinu 4.

Nasťa, ako ju volali jej blízki, zvolila iný typ umeleckého spojenectva: s vlastným manželom. Kunsthistorici vrátane Jána Kraloviča ich neskôr označia za jednu z výrazných partnerských dvojíc, ktoré spoluformovali vývoj slovenského výtvarného umenia 20. storočia. A hoci ich tvorba vykazuje viacero podobných znakov, išlo o inšpiratívny vzťah dvoch silných výtvarných individualít.

„Boli príslušníkmi tej istej krvnej skupiny, názorovo mali k sebe ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-04-20 10:33:42 - Feat.: 0 - Title: Nečitateľný Fulla: Komunisti výtvarníka najprv zatracovali, potom mu ešte za života urobili múzeum 02 - Modified: 2022-08-03 22:05:00 - Feat.: 0 - Title: Zastala sa kolegov, režim ju odstavil. Spisovateľke Hane Ponickej odvaha nikdy nechýbala 03 - Modified: 2020-09-24 09:28:58 - Feat.: 0 - Title: Osudná cesta na Ďumbier: Záhadný koniec Zola Palugyaya takmer prekryl jeho dielo 04 - Modified: 2021-12-18 13:21:11 - Feat.: 0 - Title: Žena novej doby: Alžbeta Gwerková sa stala obeťou nacistického vraždenia, skončila v masovom hrobe 05 - Modified: 2021-09-13 07:00:10 - Feat.: 0 - Title: Výbušný maliar Karol Baron: Tragická smrť prišla po najšťastnejšom dni jeho života
01 - Modified: 2024-12-20 09:10:00 - Feat.: - Title: Keď sa nad Prahou týčilo monštrum. Stalinov pomník sa stal traumou pre jeho autora a nakoniec aj pre režim 02 - Modified: 2024-12-18 10:05:00 - Feat.: - Title: Vladimíra Boudníka a jeho výtvarný štýl oficiálne kruhy ignorovali. Keď prišlo šťastie, siahol si na život 03 - Modified: 2024-12-18 10:26:37 - Feat.: - Title: Veľký opičí útek: Makakovia terorizovali New York, zastavili aj vlak. Aby ich pochytali, miestni ich opíjali alkoholom 04 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 05 - Modified: 2024-12-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh bratislavského metra: Ako by vyzeralo, kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce?
menuLevel = 2, menuRoute = history/profily, menuAlias = profily, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
20. december 2024 23:21