StoryEditor

Trať, ktorá priniesla prosperitu: Košicko-bohumínsku železnicu dokázali postaviť rekordne rýchlo

07.12.2021, 11:05
Tento rok ubehlo 150 rokov od spustenia prevádzky Košicko-bohumínskej železnice na väčšine jej úsekov. V tom čase, a prakticky až dodnes, je najdlhšou a najdôležitejšou železničnou tepnou na Slovensku, i keď v súčasnosti má už iný názov.

Prvé železnice na území Slovenska boli vystavané v okolí Bratislavy v 40. rokoch 19. storočia. Na dlhší čas zostali jedinými železničnými traťami na našom území. Až v roku 1860 boli z juhu od Miškovca na Potiskú železnicu napojené Košice.

Už od 50. rokov 19. storočia sa uvažovalo o budovaní železničnej siete v Hornom Uhorsku. Spomedzi viacerých plánov sa napokon presadila myšlienka postaviť železnicu z Košíc do Bohumína v Sliezsku. Niekoľko rokov sa debatovalo o tom, kde presne bude viesť.

Jej definitívna podoba sa objavila v Pamätnom spise o trase Košicko-bohumínskej železnice vydanom v roku 1864 vo Viedni.

Hrozilo fiasko

Stavba sa mala realizovať už nasledujúci rok. Kvôli rôznym prieťahom, machináciám a iným komplikáciám sa však začiatok výstavby trate stále odďaľoval. Pôvodne sa malo začať od Košíc, keď k tomu ani po dvoch rokoch nedošlo, stavať sa začalo v roku 1867 od Bohumína.

Téma

​​Úsek z Bohumína do Těšína bol spustený do prevádzky 1. februára 1867. Bol však postavený tak nekvalitne, že už krátko nato musela byť premávka na trati zastavená.

Vyzeralo to, že z veľkolepých plánov nič nebude. Z Košicko-bohumínskej železnice mohlo byť veľké fiasko. Novým koncesionárom železnice sa však stala Anglicko-rakúska banka a v poslednej chvíli ju tým zachránila. Hneď nato sa začalo urýchlene so stavbou trate.

​Na stavbu železnice boli okrem domácich robotníkov, ktorí vykonávali zväčša pomocné práce, povolaní skúsení robotníci z Čiech, Moravy a Nemecka, ktorí už mali skúsenosti so stavbou železníc. Okrem nich prišli i talianski robotníci. Tí boli odborníkmi na kamenárske práce potrebné pri stavbe mostov a tunelov.

V apríli 1870 pracovalo na stavbe železnice 16 561 robotníkov. Z nich bolo 935 murárov, 2 140 tesárov, 482 kamenárov, 738 tzv. mínerov, 152 takzvaných skalníkov a 953 robotníkov iných profesií. Ostatní boli pomocní robotníci.

Železnica bola stavaná ako jednokoľajná. Koncesionári boli povinní zdvojkoľajniť ju v tom prípade, ak ročný hrubý zisk na jednu míľu železnice prekročí v dvoch za sebou idúcich rokoch sumu 150-tisíc zlatých. Dostatok financií umožnil rýchle napredovanie vo výstavbe.

Ešte pred začatím stavby boli na jednotlivých úsekoch urobené úpravy vo vedení trasy. Podľa plánov z roku 1864 mala trať viesť údolím Čierneho Váhu, čo bolo zakotvené i v koncesnej listine. V týchto miestach mala železnica prekonávať európske rozvodie pri Šuňave, kde mal byť tunel. Jeho stavba sa však nerealizovala. Preto bola vynechaná nová trasa medzi Spišskou Teplicou a Liptovským Hrádkom v dĺžke 38 kilometrov.

Stavba Košicko-bohumínskej železnice v oblasti Ružína. Stavba Košicko-bohumínskej železnice v oblasti Ružína. ETH-Bibliothek Zürich

​V takejto podobe bola trať o dva roky neskôr uvedená v koncesnej listine. Uvádzalo...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-10-05 08:09:38 - Feat.: 0 - Title: Chcel sa zviditeľniť a skončilo sa to tragédiou. Prvou obeťou železnice sa stal bývalý minister 02 - Modified: 2017-09-27 21:19:35 - Feat.: 0 - Title: Prví cestujúci vlakom sa viezli vo vagónoch na uhlie. Ostatní čakali, či to prežijú 03 - Modified: 2017-10-23 00:41:56 - Feat.: 0 - Title: Je to fikcia, či realita? Havária vlaku bola taká bizarná, že ani fotografii z nej ľudia neverili 04 - Modified: 2019-12-16 10:25:01 - Feat.: 0 - Title: Legendárny Orient Express: Cestovať ním bolo známkou prestíže, skončil však neslávne
01 - Modified: 2022-08-07 04:05:00 - Feat.: - Title: Svet pravekých lovcov a zberačov: Pod vyhynutie neandertálcov sa podpísal aj spôsob ich života 02 - Modified: 2022-08-06 22:00:00 - Feat.: - Title: Psychika ako kľúč k chorobám: Na zdravie má zásadný vplyv, najcennejšie lieky však máme v sebe 03 - Modified: 2022-08-08 09:48:23 - Feat.: - Title: Šéf Leo Expressu: Slovensko má veľký potenciál, priamy spoj z Prahy do Bratislavy zavedieme čo najskôr 04 - Modified: 2022-08-03 22:05:00 - Feat.: - Title: Zastala sa kolegov, režim ju odstavil. Spisovateľke Hane Ponickej odvaha nikdy nechýbala 05 - Modified: 2022-08-02 12:17:49 - Feat.: - Title: V minulosti výsada, dnes už štandard. Ako sa zmenila výbava áut za 30 rokov?
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
09. august 2022 00:14