Doslova povinnou jazdou by mala byť DNA analýza pre ľudí s rizikovou rodinnou anamnézou. FOTO: Pixabay

Analýza DNA: najnovší kľúč k zdraviu. Ako vám poznanie génov môže zachrániť život?

• Nikto z nás nie je kópia. No byť originálom má aj svoje úskalia.
  • To, čo inému pomáha, mne môže škodiť – vrátane liekov či potravín.
  • Ako nám v upevňovaní vlastného zdravia môže pomôcť nedávny prevratný objav: analýza DNA? A ako premieňa svetovú medicínu?

45 rokov, tri deti, pre potreby tohto textu ju volajme Mária. Počas dvoch mesiacov schudla 10 kíl, ožltli jej oči. Tušila, že to nebude dobré – ale verdikt rakovina pečene s metastázami bola i tak zdrvujúca rana.

Zvlášť v kombinácii s informáciou, že okrem paliatívnej chemoterapie pre ňu lekári nemajú čo spraviť. Do najhlbšej beznádeje však vnikol prúžok svetla: po troch mesiacoch od stanovenia diagnózy jej navrhli ešte genetickú analýzu primárneho nádoru. Ak dopadne „dobre“, šanca na vyliečenie predsa len existuje. Hoci v zahraničí a platená.

Genetička: Čo všetko nám o zdraví, talente, chuti či povahe prezradí test DNA?

Vlani na jar bola v časopise Science publikovaná štúdia, že medzinárodný tím vedcov po prvý raz opísal kompletne osekvenovaný ľudský genóm, čiže celkový súbor genetických informácií v našom organizme. Vrátane posledných ôsmich percent, ktoré vzdorovali prvému, prelomovému čítaniu genómu v roku 2003.

Milióny rokov spustená opona sa zdvihla: a odhalila skrytých vinníkov našich chorôb, ale i „darcov“ našich talentov. Medicína tým získala oceán informácií, ktoré svižným tempom premieňa na nové preventívne i diagnostické metódy.

„Z DNA môžeme zistiť mnoho jedinečných informácií, ako je napríklad náš pôvod, potvrdiť alebo vylúčiť otcovstvo, ale aj identifikovať prípadné vrodené poruchy či zvýšené riziko niektorých ochorení,“ vysvetľuje pre Lidové noviny laboratórna genetička Magdaléna Uvírová.

„Nezanedbateľný význam má genetická diagnostika tiež pri liečbe onkologických ochorení, keď je možné stanoviť genetický profil nádoru. Často je potom možné nasadiť veľmi účinnú liečbu, ktorá je ‘šitá na mieru‘ pre daného pacienta. Môžeme očakávať ďalšie pokroky v medicíne, a to nielen z hľadiska prevencie, ale, dúfajme, aj liečby genetických ochorení,“ dodáva.

Informácia môže zachrániť život

Mnohých prekvapí, že analýza DNA vyjde pomerne lacno: už okolo stovky eur. Ak si priplatíte, okrem predispozícií na najrozšírenejšie choroby sa môžete zo svojich slín dozvedieť aj o tom, aké potravinové intolerancie vám hrozia, na aké typy športu máte stavané telo či s akou veľkou pravdepodobnosťou budete čeliť hlbokým vráskam, strate vlasov, depresii či závislosti od alkoholu.

Už letmý pohľad indikuje, že aj tento typ informácií má rovnako tienistú stránku ako každý iný: úzkostnejších jedincov môže vydesiť; pre iných zas môže byť demotivujúce, že všetky výsledky sa pohybujú len v rovine pravdepodobností.

Ako si to predstaviť? Napríklad spoločnosť DNA Era vám výsledky vašej analýzy roztriedi do štyroch kategórií: 1. najvážnejší výsledok; 2. vyžaduje si pozornosť; 3. stojí za pozornosť; 4. pozitívny výsledok (v zmysle kladný...

01 - Modified: 2023-08-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Liek alebo jed? Strava vie poškodiť telo bezprostredne a spôsobiť okamžité ťažkosti, tvrdí odborník 02 - Modified: 2023-08-08 10:17:40 - Feat.: 0 - Title: Alzheimer môže udrieť už v 30-tke. Príznaky sú iné ako vo vyššom veku 03 - Modified: 2023-05-12 08:28:37 - Feat.: 0 - Title: Genetik: Od ľudoopov nás líši jeden chromozóm a z neandertálcov sme si vzali to, čo nám pomáhalo v prežití 04 - Modified: 2023-05-05 05:30:00 - Feat.: 0 - Title: Najväčšie riziko hrozí tým, ktorí sa stavia, že zabehnú maratón. Odborník označil najčastejšie chyby bežcov 05 - Modified: 2022-10-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Fascinujúca genetika: Ako sa dedí stres, obezita a ako funguje medzigeneračná pamäť? 06 - Modified: 2022-06-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Genetička: Čo všetko nám o zdraví, talente, chuti či povahe prezradí test DNA? 07 - Modified: 2022-06-02 10:40:14 - Feat.: 0 - Title: Naplánujte si návštevu genetickej ambulancie, môže vám to zachrániť život
01 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Štúdia: Ľudia, ktorí spia menej ako určité množstvo hodín, majú vyššie riziko cukrovky 02 - Modified: 2024-05-02 17:00:00 - Feat.: - Title: Magický a ozdravný plameň sviečky: Stojí za to vyskúšať túto terapiu ​ 03 - Modified: 2024-04-29 22:00:00 - Feat.: - Title: Vytvorte si svoju vlastnú „modrú zónu“. Prinášame tipy, ako si môžete predĺžiť život 04 - Modified: 2024-04-29 13:17:08 - Feat.: - Title: Ľudia ignorujú signály, idú na doraz. Pred ťažkým pretekom odporúčam prehliadku u lekára, hovorí Maroš Molnár o Sparťanovi 05 - Modified: 2024-04-29 05:39:16 - Feat.: - Title: Keď tabletky nezaberajú, horúčku môžete poraziť aj bez chemikálii. Zistite ako!
03. máj 2024 01:13