Miloslav Pabiš, šéfkuchár v troch reštauráciách, známy z televíznych obrazoviek
- Povýšenecké správanie
"Jeden z najpoužívanejších ´prešľapov´ je otázka typu: ´Je tu majiteľ?´ (často majiteľa zákazník priamo menuje) v drvivej väčšine to zároveň slúži aj ako pozdrav. Paradoxne, mylne si tento človek myslí, že týmto mu bude venovaná nadpriemerná pozornosť," priznáva na úvod známy slovenský šéfkuchár Milo Pabiš.
Pripomína, že obsluhujúci personál pristupuje rovnako svedomito a profesionálne ku každému zákazníkovi, bez ohľadu na to, koho kto pozná. Ďalším „skvostom“ je podľa neho oznámenie pri usádzaní sa v znení: „My sa ponáhľame“, čo protirečí samotnému zákazníkovi. "Každý vie, že výber, príprava aj konzumácia jedla vyžaduje čas, a preto je na uvážení zákazníka, ktorý druh gastroprevádzky si vyberie ak je v časovom sklze."
- Požiadavky na jedlo
Situácia s nepochopením na strane zákazníka nastáva podľa jeho slov aj pri banalitách. "Povedzme taký uhorkový šalát. Mnoho reštaurácií ho neponúka, je nahradený menej všednými variáciami, ktoré nie sú tuctové, ale zamerané na spoznávanie nových chutí a kombinácií. Zákazník to však zhodnotí slovami (niekedy až drzo): ´To nemôžete skočiť do obchodu a uhorku kúpiť?´ Odpoveď obsluhy býva - nie. Nie drzo, alebo z neochoty, jednoducho v čase obedov na to nie je priestor, personál ani čas v kuchyni, ktorá drží svoje pracovné tempo."
Šéfkuchár podotýka, že podávanie samotného šalátu nie je len o zakúpení uhorky, ide o čas prípravy nálevu a podobne. Tento úkon by podľa neho aj nabúral chod a spomalil povedzme výdaj jedla pre ďalšie stoly.
- Spôsob platenia
Pri väčších skupinách nastáva problém, ak sa po konzumácii platiaci rozhodnú pre rozdelenie účtu. „Personál, ktorý vopred nie je na túto skutočnosť upozornený, sa dostáva do časového vypätia aj pod tlak, lebo väčšinou takto ostanú vždy nejaké skonzumované položky, ku ktorým sa nik nehlási. A samozrejme na túto situáciu môžu doplatiť aj ostatné stoly, ktorým sa môže predĺžiť čas obsluhy,“ upozorňuje šéfkuchár Miloslav Pabiš.
„Obsluha s ktorou prichádzame do styku je tu pre vás. Ponúkne vám služby najvyššej kvality. Ak vám poradí, upozorní vás alebo nasmeruje inak, je to vždy preto, lebo vie aké procesy sú za oponou a prioritne sa snaží vždy o to, aby váš servis bol rýchly, chutný a boli ste s ním spokojný,“ dodáva na záver úspešný slovenský šéfkuchár.